Dieselistä polttoaineena on luovuttava

Adressin tekijä

/ #7 Lue Jyrki huolellisemmin

13.06.2008 07:15

En ole ehdottanut rekkojen ym muuttamista, vaan 20 vuoden siirtymäaikaa jne. Rekat sopii lähinnä kohdan "laivoissa, junissa (dieselvetureissa) yms polttoaineena käytetyn öljyn päästöjä on pyrittävä pienentämään ja etsittävä ratkaisuja, joilla myös laivojen yms dieselmoottorit voitaisiin korvata." yms:iin. Siis etsittävä vaihtoehtoja, jos löytyy niin pistetään se raskas kalusto liikkumaan sillä, jos ei löydy niin liikkukoon sitten sillä dieselillä. Julkisessa liikenteessä olevista busseistakin olen todennut "..tulee korvata maakaasu- tms käyttöisillä aina kun se on mahdollista." Siis vain silloin kun se on mahdollista. Ja vain julkisessa liikenteessä. Bensaa löytyy ihan varmasti niihin metsäkoneisiinkin, traktoreistahan olen todennut "...tulee käyttää bensiiniä ja muita jo olemassa olevia ratkaisuja, autojen lisäksi traktoreissa ja muissa työkoneissa.". Ja tottakai dieselauton vaihto bensa tai maakaasu tms autoon maksaa, mutta ihan samalla tavallahan sen dieselauton vaihto uuteen dieselautoon maksaa. Siis en ole ehdottonut, että upouusia tai parin vuoden ikäsiä rekkoja, traktoreita jne ruvettaisiin muuntamaan moottorinvaihdolla, vaan sitten kun auton tai traktorin tms vaihto tulee ajankohtaiseksi, valitaan dieselin asemesta bensa tai muu ei-diesel. Ja käyttökustannukset riippuvat oleellisesti siitä polttoaineen hinnasta, mistä sinä tiedät paljonko diesel maksaa esim sen mainitun 20 vuoden päästä? Useassa valtiossahan diesel on jo nyt (kesäkuu 2008) kalliimpaa kuin bensiini, ja jos EU harmonisoi verotuksen, niin dieselin hinta nousee täällä Suomessakin.