OIKEUTTA KURHELAN PERHEELLE

Sari

/ #213 Re: Lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta.

05.02.2014 23:58

#211: Äiti-ihminen - Lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta.

Tässä tapauksessa kyse ei ole ollut siitä, ettei vanhemmilla olisi otetta poikiin, rajat ja rakkaus toimi. Jos sosiaalityöntekijä ei saa lapsia lähtemään mukaansa puhumalla, ei hänellä ole kiinnitarttumiseen laillista oikeutta hakutilanteessa. Eli virkavirhe on tapahtunut siinä, ettei poikien hakijat tälläkertaa tyytyneet puhumiseen, vaan tarttuivat poikaan kiinni kovakouraisesti raahaten. Nämä samat pojat ovat kyllä lähteneet ammattitaitonsa osaavien sosiaalityöntekijöiden mukaan, he kun ovat käyttäneet aikaa ja rauhallisuutta tilanteessa. (loistavaa kasvatusta! -Kuinkahan monessa perheessä tuokaan onnistuisi, siitäkin huolimatta, että lapsia viedään heille hyvin vastentahtoiseen paikkaan, pois perheestään, jossa ehdottomasti haluaisivat asua)

Videolla näkyvä Salmivaara ei edes yrittänyt puhuttamista, vedoten kiireeseen. Sosiaalityöntekijöitä on monenlaisia. Vanhempia puolestaan oli pyydetty pysymään sivussa, mutta vanhempien annettiin lopulta rauhoittaa pojat ja laittaa autoon.

Poliisitarkastaja Ari Järvenpää kuvailee:

"Sosiaaliviranomaisella ei ole kiinnipito- tai voimankäyttöoikeutta eikä hän voi mennä yksityiseen asuntoon etsimään lasta kuin erittäin perustelluista syistä. Myös poliisin on ohjeen mukaan arvioitava, että oletukselle henkilön noutamisesta jostain tietystä paikasta on oltava "erittäin painavat perusteet".

Järvenpään mukaan poliisin tehtävä lasta noudettaessa on ennenkaikkea turvata tilannetta. Ohjeessa sanotaan yleisenä periaatteena lastensuojeluasioissa olevan lapsen edun huomioonottaminen kaikissa viranomaisten toimenpiteissä. Poliisilla on myös sosiaaliviranomaista enemmän toimivaltaa, jos tilanne sitä vaatii. Sosiaaliviranomaisella ei ole kiinnipito- tai voimankäyttöoikeutta eikä hän voi mennä yksityiseen asuntoon etsimään lasta kuin erittäin perustelluista syistä. Myös poliisin on ohjeen mukaan arvioitava, että oletukselle henkilön noutamisesta jostain tietystä paikasta on oltava "erittäin painavat perusteet". (Olemassaoleva huostaanottopäätös riittää perusteeksi, vaikka tässä tapauksessa päätöskin oli laittomasti tehty, eli syytä poikien kotonaolemisen esteestä ei ole vieläkään kerrottu)

(se laki kannattaa tosiaan lukea ennen kommentointia aiheesta!)