Ryhmäkanne saatava ympäristölakiin

Olavi Saastamoinen

/ #7 Yön yli nukuttuani päätin vielä täydentää vastastani. Kokemukseni Suomen oikeuslaitoksRe: Talvivaara

08.02.2014 06:50

#2: Yhden rivin lottoaja - Talvivaara

abcdef

Yön yli nukuttuani päätin vielä täydentää vastastani. Kokemukseni Suomen oikeuslaitoksesta perustuu yhteen todistaja lausuntoon. Se puoli jonka puolesta todistin, oli häviämässä jutun. Löin pöytään kirjalliset faktatiedot ja voitimme. Oikeudessa voi tosiaan hävitä, ellei pysty kylmillä tosiasioilla todistamaan vastapuolen väitteitä vääriksi. Samasta asiasta on kysymys Talvivaarassakin. Selvää on, että Talvivaaran puoli yrittää taistella työpaikkojensa puolesta viimeiseen asti. Kylmä fakta on, ettei siellä ole yhtään todellista kannattavaa työpaikkaa. Kylmä fakta on, ettei yksikään yrittäjä voi harrastaa tappiollista toimintaa ikuisesti. Talvivaaran ja sen puolella olevien ns. asiantuntijoitten tulee ottaa nyt lusikka oikein käteen ja niellä karvas soppa. Ratkaisevaa on toimiiko bioliotus vai ei. Empiiristä tietoa asiasta on jo riittävästi. Ei toimi.

Luonnonsuojelijat tietysti puolustavat luotoa, mutta etsivät vakuuttavilla faktatiedoilla samalla totuutta. He ovat saaneet selville, että bioliotusta on kokeiltu peitteitten alla, eikä taivasalla. Kooltaan massiivisia kasoja on jo kustannussyistä mahdotonta peittää katoksilla. Valtio on perustamassa Ouluun uuden tiedekunnan kaivosbuumia edistämään. Bioliotuksen toimivuuden arviointi olisi heille sopiva tehtävä ensi alkuun. Pelkäänpä, että ennen kurki kuolee kuin suo sulaa. Talvivaaran kaivoksen alasajo olisi kylmiin faktoihin nojautuen nyt ainoa järkevä toimenpide. Mikäli rahoitus järjestyisi, niin bioliotusta voitaisiin siellä tulevaisuudessa vielä kehittää pienimuotoisena. Talvivaaran johto on syytteessä umpäristö-ja työsuojelurikoksista. Nyt olisi syytä käydä nuo käräjät ja katsoa onko oikeuden mielestä siellä syyllistytty rikoksiin, vaan onko kaikki ollut vain onnetonta sattumaa. Ennen kaikkea mahdolliset syylliset pitäisi tuomita koko omaisuudellaan siivoamaan jäljet. Osasyyllisiä ovat myös osakkeen omistajat, mitkä pitkittävät ostoillaan tätä holtitonta kokeilua.

Suuret kiitokset kaikille, jotka ovat kannattaneet myös sanallisesti ryhmäkanneadressiani. Ryhmäkanteen kohtalo ratkaistaan seuraavissa vaaleissa. Ottakaa yhteyttä omiin kansanedustajiinne, nyt pitää löytää kaikki edustajat jotka kannattavat lainmuutosta. Oikeusministeriössä jo asiaa harkitaan. Allekirjoittajien määrän pienuus ihmetyttää. Miksi viesti ei mene perille järvikansalle, joita pitäisi laskujeni mukaan olla vähintään puolet suomalaisista. Yritetään yhdessä viedä viestiä eteenpäin. Korkea allekirjoittajien määrä loisi lisäpainetta päättäjiin.