Kansanäänestys kaksikielisyydestä

tuula-riitta lebedinsky
kuopio

/ #10 kielillä pärjää ja vapaaehtoista on ilo opiskella

11.07.2008 15:10

Joo, itse olen aikoinani kirjoittanut ällän ruotsistä, mutta kieltä en ole sen koommin juurikaan käyttänyt, paitsi pakollisen virkamiesruotsin jouduin suorittamaan yliopisttossa 80-luvulla. Sekin oli tosi hupaisaa.Vaikka sain arvosanan "hyvät tiedot" en todellakaan olisi pystynyt toimimaan sujuvasti sen jälkeen työelämässä ruotsinkielisessä ympäristössä. Pakkoruotsiahan perustellaan yleensä juuri sillä, että Suomi tarvitsee ruotsin taitajia pohjoismaista yht.työtä ajatellen. Mitä hyötyä moisesta on, jos aivot eivät ota vastaan pakkokieltä? Kyllä Suomen menestymisen kannalta olisi ehdottoman tärkeää antaa kouluohjelmassa tilaa muillekin kielille. Näin maassa olisi usean kielen taitajia, myös niitä, jotka osaisivat ruotsia ihan oikeasti eikä vain paperilla. Kyllä meillä riittää säälistä annettuja numeroita, että oppilaat pääsevät peruskoulussa luokalta toiselle.

Olen matkustellut kohtalaisen paljon, mutta arvatkaapa, olenko tarvinnut ruotsia reissuillani..? Sen sijaan - niin uskomattomalta kuin se tuntuukin - venäjän kielelläoli käyttöä jopa Kyproksella! No, espanjalla kommunikoin tietenkin parhaiten Espanjassa, ranskaa passaa vääntää Ranskan maassa ja muualla toimii englanti vallan mainiosti. Ihan totta, kyllä ruotsalaiset ja norjalaiset osaavat enkkua tosi hyvin ja puhuvat sitä mielellään :)Ja kun se Suomessa opetettava ruotsikin on enempi suomenruotsia..sitä on moni taitavakin ruotsin puhuja joka tapauksessa huuli pyöreänä länsinaapurissa.

p.s. Olen kieltenope. Motto: Minkä ilotta oppii sen surutta unohtaa