Kansanäänestys kaksikielisyydestä

Ari Anttila
Adressin tekijä

/ #12 Hatunnostoni Vapaa kielivalinta ry:lle!

16.07.2008 00:28

Yhdistyksenne tekee hienoa työtä, ja kannatan lämpimästi kaikkia tavoitteitanne. Pakkokaksikielisyyden yksi seuraushan on mm. se, että ei ole vapaata kielivalintaa kouluissa ja korkeammissakaan oppilaitoksissa. Tvångsvenska seuraa mukana, minne sitten menetkin.

On tosiaan hyvin epätodennäköistä, että kansanäänestystä järjestetään, mutta jos kävisi niin onnellisesti, että tähän tulisi merkittävä määrä allekirjoitajia, voisin silloin lähteä painostamaan omaa valtiovaltaamme ulkomaiden kautta. Olen asunut pitkiä aikoja ulkomailla, mm. Kanadassa, ja minulla on joitakin hyödyllisiä suhteita. Kyllä se jo herättäisi ihmetystä maailman lehdissä, jos esim. miljoona suomalaista vaatisi kansanäänestystä, ja sitten valtiovaltamme joutuisi perustelemaan ulkomaan medioille, miksi Suomessa ei voida äänestää kaksikielisyydestä, ja miksi meillä ylipäänsä on näinkin mielenvikainen systeemi... Luulen, että muutaman julkisen ja kansainvälisen häpäisykerran jälkeen oma systeemimme kaikessa hiljaisuudessa muuttuisi. Tietenkin ruotsinkieliset vielä silloinkin jotenkin varmistaisivat oman hyvinvointinsa, vaatimalla esim. Svenskfinlandin autonomisen alueen jostakin.

Minulla ei ole mitään ruotsinkielisiä suomalaisia vastaan, se vielä sanottakoon, mutta epäoikeudenmukaisuus saa aina karvani nousemaan pystyyn. Tässä asiassa suomenkielinen suomalainen on alistettu altavastaaja, omassa maassaan!

Hannu, onko teillä adressia, mikä sen osoite on?

Terveisin Ari