Vetoomus Urjalan kunnanvaltuustolle: Kyläkouluille jatkoaikaa!

Kunnanherra ! ainakin toistaiseksi

/ #9

05.03.2014 21:47

Kunnanjohtajan pöytälaatikkounelma alkaa hahmottua, eikä millään muulla asialla tunnu olevan niin suurta merkitystä, kuin tällä koulukohelluksella. Esiratsastajat vaan nöyristelee ¨korkeamman voiman¨ pauhatessa taustalla. Mutta pitäisi kaikkien päättäjien ja virkamiesten tiedossa olla, ettei Menosten ja Puolimatkan koulujen lopettamisesta saatu 130 tuhannen laskennallinen ¨säästö¨ totetunut kuin yhtenä vuotena. Ja kuinka paljon muuta vahinkoa, jota ei rahassa mitata, tapahtui näiden seurauksena.
Myöskin valtion teettämissä omissa tutkimuksissa 2000 luvulla suljettujen koulujen säästöt todettiin yli 80 prosentilla jääneen toteutumatta.
Mutta eihän tämä ketään kiinnosta.
Kun on tie valittu ei enään tarvitse vilkuilla sivulle, koska varsinkin tässä kunnassa ei kenenkään valtuutetun tai viranhaltijan tähän päivään mennessä ole tarvinnut oikeasti vastuutaan kantaa yhtä ainoaa tapausta ja valtuutettua lukuunottamatta.
Tutustumalla sivistystoimen tilinpäätöksiin hieman pitemmällä aikajanalla, kuin yksi valtuustokausi, voisi tehdä yllättäviä löytöjä. Kuitenkin moni valtuutettu luottaa mustatuntuu vaikutelmaan ja siihen mitä lukuja ylhäältä annetaan ja varsinkin kenen toimesta.

Asioista päättävien tulisi perehtyä hieman tarmokkaammin itse lukujen ja perusteiden selvittämiseen. Kyläkuulemisissa esitettyjä asiantuntija tai tutkimustuloksia vastaan löytyy aina yhtä pätevä vastatutkimus, joka näiden pienempien opinahjojen säilyttämistä puoltaa.
Kaikkea koulussa opittua tai koettua ei voida mitata pelkästään oppimistuloksilla tai rahalla.
Ne, jotka vielä kehtaavat selittää koulujen sulkemista veronkorotusten ehkäisykeinona eivät taida olla tästä maailmasta.
Yhtenäiskoulu voi olla joidenkin mielestä pelkästään hieno juttu,
mutta veronkorotuksilta ei sen myötä säästytä vaan päinvastoin.