Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #204

08.03.2014 23:44

Toivottavasti mahdollisimman moni kertoo tästä adressista toisille tunturiseudun ystäville, jotta allekirjoittaisivat. Tämä alueen tuho olisi menetys kaikille eurooppalaisille!

Mitä enemmän, tarkemmin, luen asiaan liittyviä viranomaisselvityksiä, muita artikkeleita, sitä hullummalta kaivosasian eteenpäin vieminen tuntuu. Onko ihmisiltä kadonnut kokonaan terve järki? Yksi niistä harvoista alueista maailmassa, jossa on vielä puhtaan ilman, veden ja luonnon lisäksi valtaisat määrät puhtaita luonnonantimia kaikkien nautittavaksi, tuhottaisiin noin vain. Eikä edes suomalaisten hyväksi.

Vesi- ja pölyselvitykset ovat sitä rataa, että ei voi olla mahdollista, etteikö vaikka mitä voisi aikanaan seurata kaikelle elävälle alueella. Eikä vain lähellä vaan myös kauempana. Northland mining properties kaitaleita on myös lähempänä rajajokea ja muutenkin siten, että pahimmillaan Ylläksen alue olisi lähes ympäröity näillä.

Herättävä olisi muidenkin kolarilaisten huomaamaan, että asia koskee myös heitä. Matkailu itsessään tuo tuloa välillisesti monille, mutta varmaankin lukemattomat heistä myös kalastavat, sienestävät, poimivat marjoja, liikuvat alueella muutoinkin. Samat ongelmat voinevat myös levitä heidän omille kotinurkilleen, ajan kanssa.