Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #212

16.03.2014 18:55

Blogeissa on näkynyt moitteita alueen yrittäjiä kohtaan. Ovat tuoneet esille mm. tämän adressin kautta ja mediassa kaivoksen vastustamisensa. Pitäisi ... edetä vain viranomaistietä, tai pitäisi vain hyväksyä kaivos, sanotaan.

Onko kuitenkaan ihme, että ihmisiltä on mennyt usko vuosien myötä. Mitä puhutaan ja mitä tehdään, eivät tahdo olla sama asia.
ELY:n kommenteissa (vastineiden jälkeen) näkyy, että juuri tärkeimmät selvitettävät asiat on jätetty vähimmälle huomiolle. Alueella on ehkä ainoat Suomen puoliset meritaimenen lisääntymispaikat. Kaikkien vesitöihin, virkistyskäyttöön, yleensä matkailuun ja lähiasutukseen, kyliin, aiheutettavien vaikutuksen lisäksi on riittämätöntä myös uraanin esiintymisen vaikutusten selvittäminen.

Toteamukset ELY:ltäkin ovat kuitenkin tällaisia .... , että haitat jäävät mahdollisimman vähäisiksi, ... että tarpeettomat haitat estetään kokonaan. Siis tarpeelliset sallitaan ...,niinkö?
Mikä on se mahdollisimman vähäinen?
Lukuisia maassamme parina viime vuonna tapahtuneita kaivosongelmia tarkastellen, jää päällimmäiseksi ajatukseksi, voidaan toteutta, kun samalla tehdään ... mitä? Jälleenkö jotain, mikä sitten loppujen lopuksi ei merkitsekään yhtikäs mitään näiden suojeltavien asioiden kannalta. Katastrofi toisensa jälkeen kytemään hamaan tulevaisuuteen kaikkien vahingoksi.