Kannabis lailliseksi

tatu riihiaho
helsinki

/ #820

02.09.2008 18:04

Kyllä, mielestäni kannabis pitäisi laillistaa, mieluiten jo tänään. Siitäkin huolimatta, että joidenkin ihmisten elämä on mennyt pilalle polttamalla pilveä. Itsekin olen kokenut polttelun passivoivan ja lähimuistia heikentävän sivuvaikutuksen jokapäiväisessä polttelussa. Nämä haitat ovat poistuneet, kun olen vähentänyt. Kokonaan lopettamista en edes harkitse. Kaikissa natintoaineissa on sivuvaikutuksia, kun liikaa käyttää. Ja olen minä itse saanut elämäni solmuun pakonomaisella urheilullakin. Se, että pienelle ryhmälle syntyy ongelmia käytöstä ei ole mielestäni perustelu kannabiksen kriminalisoinnin säilyttämiseen.
Tuo narkkariksi nimittäminen on todella mautonta. En kutsuisi viikonloppuisin paljonkin juovia ihmisiä alkoholistiksi noin vain sen perusteella, että tykkää juoda. Naukuisikohan nyt nämä samat ihmiset alkoholin laillistamista ja keräisivät adresseja, jos viinan käyttö, myynti, valmistus ja hallussapito olisivat laittomia.
Porttiteoria toteutui omalla kohdallani, kun tutustuin kauppiaisiin, jotka yrittivät jatkuvasti tarjota pilven sijaan vahvempaa. Siis itse kannabis ei oman kokemukseni mukaan johda koviin huumeisiin. Jos kannabista olisi tarjolla esim. coffee shop -tyyppisesti, tämäkin probleema hoituisi.
Kaikki tuntemani kannabista kohtuullisesti käyttävät ihmiset ovat fiksuja, kunnollisia ihmisiä, jotka hoitavat työnsä, taloutensa ja kotinsa ilman mitään nokankoputtamista.