Kannabis lailliseksi

Utopia

/ #822

02.09.2008 19:14

Riku Katisko kirjoitti - "Kysyessäni laillistamisen hyödyistä saan aina tuhdin tietopaketin siitä, kuinka haitallista alkoholi on.

Olen valmis hyväksymään sen, että kannabis on vähemmän vaarallista kuin alkoholi ja tupakka(en ole tieteellisiin perusteluihin perehtynyt juurikaan joten en ota kantaa). Mielestäni se ei kuitenkaan riitä perusteluksi, sillä kysymyshän kuuluu että mitä HYÖTYÄ siitä kenellekkään on."

Kannabishan on tunnetusti erittäin hyödyllinen kasvi, joka vain kärsii asemastaan kiistelyn kohteena. Tässä taas kertauksena hyötyjä kannabiksesta sekä laillistamisen hyötyjä (laitan jokaiseen pari esimerkkiä - joku muu saa taas lisäillä)

Yksilölle:
-Aloitetaan sillä, mihin ehkä suurin osa tämänkin adressin puoltajista kasvia käyttää: Turvallisin päihtymissubstanssi (ei kuolemaa aiheuttavaa yliannostusriskiä, ei fyysistä addiktoitumisvaaraa ym ym.

-Terveysvaikutukset: Kannabiksen nykyinen asema haittaa sen käyttöä lääkkeenä. Kannabiksen positiivisia vaikutuksia voi käyttää mm. astmaan, syöpään, glaukoomaan, epilepsiaan etc.

Yhteiskunnalle:

-Kannabis pois rikollismarkkinoilta - moni selkärangalla varustettu kannabiksen käyttäjä nykyisessäkin tilanteessa jättää hasis-palat ostamatta ihan siitä syystä että haluavat olla tukematta rikollisuutta kasvattamalla omat hamppunsa. Lopetetaan heidän vainoaminen jooko?

-Miten ikinä tämä dekriminalisointi hoidetaankin on selvää, että valtio hyötyy myös taloudellisesti kontrolloimalla kannabistuotteille asetettuja veroja (joku saattaa taas älähtää, että kannabisverot menevät sitä liikaa käyttävien hoitoon, muistakaa kuitenkin, että kannabis on täällä jo ja parhaassa tapauksessa - vrt. Hollanti, laillistaminen vähentää käyttäjiä ja samalla käytön haittoja).

Ympäristölle:
-Hamppu saattaisi hyvinkin olla tulevaisuuden ratkaisu ruoka ja energia pulmiin. Hampun kasvattama biomassa suhteessa kasvuaikaan ja -alaan on omaa luokkaansa (tämän tietää jokainen itse kasvattanut). Lisäksi kasvuympäristöksi ja -ilmastoksi sopii lähes jokainen maailmankolkka - kasvi ei siis vaadi vanhaa sademetsää alustaksi. Kasvin kiistelty asema on vienyt siltä sen aseman hyötykasvina, joka sillä oli vielä viime vuosisadan alussa.

Tässä muutama esimerkki (ilman kertomuksia alkoholin vaaroista suhteessa hamppuun) hampun hyödyistä / hyötykäytöstä. Kyllä ainakin itse utilitaristinen ajattelutapani suosii hampun laillistamista / dekriminalisoimista versus kieltolaki