Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!

Vieras

/ #96 Tulevaisuuden menoeräpommi

03.04.2014 19:33

Lähes 20 vuotta autististen lasten ja nuorten parissa työskennelleenä olen jonkinlaista kokemusta ja näkemystä asiasta hankkinut. JOS halutaan vähentää aikuisiän tuen tarvetta, laitospaikkoja, lapsuus-/nuoruusiän laitosjaksoja, tukea perheiden jaksamista jne., niin silloin on maksettava nyt. Tämä on kallis opetusmuoto, mutta vielä kalliimmaksi tulee siitä säästäminen. Kun ammattitaitoisten ihmisten verkosto, yhdessä vanhempien kanssa toteuttaa kokonaisvaltaista kuntoutusta, niin saavutetut tulokset ovat usein enemmän, kuin hintansa väärti. Jos näistä todella aiotaan leikata, niin toivon, että päättäneet tahot tulevat julkisesti aivan omin kasvoin perustelunsa esittämään. Ne eivät tule kriittistä tarkastelua kestämään, eivätkä arkirealismia kohtaa, mutta vaatii sen verran paljon pokeria leikata näiltä puolustuskyvyttömiltä lapsilta ja nuorilta ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä heidän tulevaisuutensa tuhota, että tekojensa takana on kyettävä seisomaan. Mieluummin ottaisin kyllä vastaan järjen voiton.