Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!

Vieras

/ #11

30.04.2014 16:42

Olen samaa mieltä ja kokemusta on monenlaisista ratkaisuista vuosikymmenten aikana.Tapaaminen ministerin kanssa oli sen verran kiireinen että perusteluja sille,miksi jotkut lapset eivät kertakaikkiaan voi integroitua tavallisiin ryhmiin,emme ehtineet tuoda julki.Ministeri on poliitikko,joten hän jätti sopivasti avoimeksi mm.kysymyksen ja toteamuksen että lainmukaiset tukitoimet eivät kunnissa välttämättä toteudu ja kuntien käytännöt ovat hyvin kirjavia,sanoisinpa että lähes joskus aivan kyseisen lain vastaisia. Viittaan siis tässä 2011 voimaan tulleeseen peruskoululakiin,jossa on määritelty kolmiportainen tuki.Valitettavasti kuntien päättäjät eivät tunne koulun arkea ja raha ratkaisee aina ensin.Jos kolmiportainen tuki toteutuisi kuten se on kirjoitettu,saisivat kaikki tukea tarvitsevat oppilaat yksilöllisen arvion ja yksilöllisen tarvitsemansa tuen,oli oppilas sitten tehostetun tuen tai erityisen tuen piiriin kuuluva ja tuki lähtisi ainoastaan ja yksiselitteisesti oppilaan tarpeesta.