Uusittava tie no 956 Köngäs-Tepasto-Raattama välillä

Marja-Terttu

/ #6

07.05.2014 16:33

Tätä heikkokuntoista soratietä, 25 km, joutuvat käyttämään Kittilän kunnan alueen Könkään, Sikkolan, Kirjanselkämaan, Leppäniemen, Tepaston, Kurkkion, Raattaman, Lompolon, Puljun ja Nunnasen kyläläiset, lomalaiset ja sesonkiaikana suunnaton määrä ulkomaalaisia ja kotimaan turisteja. Tien varrella sinnittelee vakituisten asukkaiden lisäksi yksi hotelli ja kymmeniä paikallisten, sekä muualla asuvien omistamia loma- ja vuokramökkejä.

Päivittäinen työmatka on pitkä ja kuoppainen. Loma-asutusta ja matkailuyrittäjiä on vielä täälläkin, mutta tien huonon kunnon takia innostus yrittämiseen on vaarassa hiipua. Ulkomaalaiset ja kotimaan matkailijat käyttävät mielellään tätä reittiä ajaessaan ylemmäs Lappiin ja Norjaan, sillä kauniit joenrantamaisemat ja tunturinäkymät ovat ainutlaatuisia.

Tien ala-arvoinen kunto estää alueen säilyttämisen ja kehittämisen sille kuuluvalla tasolla. Se masentaa positiivisimmankin ihmisen mielen, kun parannusta tiehen ei ole tullut useista yrityksistä huolimatta. Ihmiset ovat pettyneet niin monet kerrat vuosikymmenten kuluessa, kun tie on luvattu korjata, mutta aina on löytynyt jotain muuta, mikä on ollut päättäjien mielestä tärkeämpää.

Nyt on kuitenkin pikkuhiljaa löytymässä kyliltä toiveikkaita ja innokkaita ihmisiä, jälleen kerran, jotka ovat alkaneet ajaa tien kunnostusta eteenpäin päättäjille ja kaikille tahoille, jotka voivat vaikuttaa tien
parantamiseen. Useita puheluita ja yhteydenottoja on jo otettu

Tämä on Lapin syrjänkylien rosoinen hento hätähuuto!

Jostain on lähdettävä liikkeelle taas kerran ja yritettävä...
Täällä asuu paljon tulevaisuuteen uskovia ihmisiä ja nuoria perheitä, jotka ovat muuttaneet takaisin ja haluavat jäädä kotiseudulle. Monet käyvät Levillä ja Kittilän kirkonkylällä töissä ja kauempanakin. Kaikki me tarvitsemme kunnon tien jotta voimme elää ja asua täällä. Pitkien etäisyyksien vuoksi emme pärjää ilman autoa.