Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

All the green crap

/ #32 Ei Suomeen

09.05.2014 22:19

En sijoittaisi ainuttakaan kyseisen kokoluokan tuulimyllyä Suomeen. Ovat täysin kannattamattomia täällä meidän Suomen ilmasto-olosuhteissa. Eivät edes maailmankuulut hybridi tuulivoimalat kannattaneet Saksassa. Nykyistä tuulivoimaan liittyvää teollisuutta voidaan pitää jopa törkeänä kansantalouteen kohdistuvana rikoksena, mikä kohdistuu aivan tavalliseen Suomen kansalaiseen veronmaksajan ja sähköenergian käyttäjänä. Lainsäädäntö Suomessa määrittelee, kuinka mm. kunnallisten viranomaisten esimerkiksi kaavoituksen avulla on luotava ihmisille turvallinen, terveellinen ja viihtyisä asuin- ja elinympäristö. Tuulivoimalat nyt suunnitellussa kokoluokassa uhkaavat todistetusti vaarantaa nyt tässä Uudenkaupungin tapauksessa meidän kaupunkilaisten terveyttä. Meillä on varoittava esimerkki kaikille epäilijöille: Pori Peittoo, jossa jo muutama espanjalaisen GAMESAN valmistama jättimylly, teho 4,5 MW, ovat pystyssä lähellä kahta arvokasta kulttuuri kylää Lyttylää ja Kellahtea. Mainittu espanjalainen laitevalmistaja GAMESA teki tappiota vuoden 2012 tilikaudella yhteensä 62 miljoonaa euroa eikä tällainen konkurssikypsä yritys omaa mitään lain edellyttämää tuotevastuulain tarkoittamaa vastuuta enää markkinoille tuotetuista myllyistä. Espanja valtiolla on tästä "all the green crap" teollisuudesta yli 70 MRD:n valtionvelat, joista Espanjan kansa maksaa pelkkiä korkoja vuodessa yli 6 MRD euroa. Kuka haluaa vastaavaa tänne Suomeen ja sähkön kuluttajahinta huitelee noin 30 senttiä / kWh? Tuskin edes tämä meidän kommentoija, joka ei näe haittaa sijoittaa sellaista vastaavaa myllyä tänne Uuteenkaupunkiin?