Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

hiilinielu

/ #39 Maankäyttö ja rakennuslaki 166§, huomioitava

10.05.2014 11:37

Maankäyttö ja rakennuslaki 166 § Rakennuksen kunnossapidosta kertoo:
Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. (13.4.2007/488)

Onko Hyttyskarin tuulivoimalat lainmukaisia eivätkä aiheuta ympäristöhaittaa.

Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.

Ihmisten on vaikeata myöntää olleensa väärässä. Pelätään kasvojen menetystä. Moni on rakentanut poliittisen uransa vihreiden arvojen varaan, muuallakin kuin vihreässä liikkeessä. Sitten on aiheesta toimeentulonsa saavat, kuten ilmastotukijat tai uusiutuvien energiamuotojen kanssa askaroivat.
Kaiken tuulivoimasta saadun tiedon jälkeen jonkun täytyy uskaltaa tuoda faktat esille: tuulivoima on uusi versio tarinasta ”keisarilla ei ole vaatteita”! Yleisesti uskotaan, että tuulivoima toisi mukanaan paljon myönteisiä asioita, mutta ne eivät toteudu. Kaikki kielteiset seuraamukset, joita ei haluta nähdä tai tunnustaa, toteutuvat