Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

All the green crap

/ #47 Tuulivoimalan melusaaste / Meiltä salattua tietoa...

11.05.2014 14:42

Ihan mielenkiintoisesti kuvasti asian. USA:n itärannikolla Massachusettsissa on väännetty kättä tuulivoimaloiden sulkemiseksi liiallisen ja häiritsevän melun ja välkkeen vuoksi. Lisäksi sielläkin jäiden lentely on muodostanut ongelmia.

Monta kuukautta ja vuosia kunnolliset ihmiset valittelivat nukkumisvaikeuksista yms. Eikä kukaan oikeastaan reagoinut tai ottanut valituksia tosissaan kunnes muutama asiantuntija muutti joidenkin näistä valittaneen kotiin asumaan ja yöpymään todeten, ettei pystynyt nukkumaan siinä kodissa.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että saattaa naapurissa olla tilanne tyystin toisenlainen, ei olisi sanottavaa ongelmaa tuulivoimamelusta.

Mistä on kysymys?

Alkoi asiantuntijoiden kuuleminen ja selvitystyö amplitudimodulaation, ylimääräisen amplitudimodulaation etc. suhteen, matalataajuusmelun keskittyminen tiettyyn suuntaan ja paikkaan oli tosiasia, vielä alle kilometrin saattoi olla paikkoja, jossa ko. melusta ei aiheutunut suurempaa ongelmaa, lähellä tuulivoimalaa ei useinkaan ollut melusta häiriötä. Sen sijaan ylhäältä 150 metristä lähtevä matalataajuusmelu kantautuu pitkälle useita kilometrejä, kymmenenkin kilometriä sanottavasti vaimentumatta?

Millään mallinnuksella ei voida riittävästi selvittää, missä kohtaa melu on sietämätöntä tai olisiko se siedettävää. Useasta tuulivoimalasta, tuulivoimalaryppäistä lähtevä matalataajuusmelu tekee asiasta vielä mutkikkaampaa ja melu lisääntyy huomattavasti yksittäiseen tuulivoimalaan verrattuna.