Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

All the green crap

/ #52 Tuulivoimala ottaa käyttämänsä sähkön verkosta..

11.05.2014 16:59

Jotta tuulivoimala olisi joka hetki käyttökunnossa ja suunnattuna tuuleen, ja mikäli sattuisi vielä tuulemaan kaiken täytyisi toimia automaattisesti. Ilmeisesti kuitenkaan tuulivoimalan sähkön kulutuksessa ei ole ollut tarvetta säästää, vielä vähemmän silloin kun sen saa ottaa ilmaiseksi verkosta, kuten Englannissa tapahtuu.

Amerikan Väinö on tehnyt hyvää työtä analyysin kanssa, on mielestäni totuudenmukainen. Se vuosittainen 2-4% väheneminen kapasiteetin käytön asteessa vastaa myös hyvin todellisuutta kun olen nähnyt niitä raportteja amerikkalaisista tuuli farmeista, siellä tehot vaihtelevat 12 % - 30 % välillä. Ensimmäisenä käyttöönottovuonna käyttöaste voi yltää tuonne 30 %, kun taas kymmenen vuotta lähestyttyään farmeissa tuulivoimalan käyttöaste on jo pudonnut lähemmäksi tuota 12 %.

"reported production over those years (and which declined 2-4% each year)" Tuossa kohtaa analyysissä ilmoitetaan tuulivoimaloiden kulumisesta pienentyvä käyttöaste vuosien mittaan - mikäli ensimmäisenä vuonna päästään esim. 20 - 25 %:n kapasiteetin käyttöasteeseen, siitä kun lähdetään vuosittain noilla prosenteilla alaspäin, kymmenessä vuodessa käyttöaste putoaa alle 15 %.