ALOITE AMPUMA-ASE MÄÄRÄYKSIIN

oulu

/ #7 Käsiase on liian kätevä

30.09.2008 15:28

Lippaallinen käsiase kulkee helposti mukana ja on usein nopea käytössä, ts. sillä voi ampua nopeasti useita laukauksia.

Poliisi kommentoi käsiasekieltoa sillä että voihan haulikonkin helposti sahata lyhyeksi. Kuitenkin haulikkoa ei typistyksestä huolimatta saa siihen kokoon että sen voisi taskussa tai koululaukussa kuljettaa salaa johonkin tilaan kun taas käsiaseen voi helposti, liiankin helposti.

Haulikon lataaminenkin on työläämpää, varsinkin kun on kyse sekunneista joiden aikana uhrit voisivat päästä pakoon. Toisin on puoliautomaattisen käsiaseen kanssa, jossa voi lippaassa olla lähes kymmenkunta panosta ja lippaan vaihto on nopea toimenpide. Laukausten määrä suhteessa aikaan on ihan eri haulikolla tai typistetyllä kiväärillä verraten käsiaseeseen jossa on lipas.

Käsiaseen kieltäminen yksityishenkilöiltä olisi hyvä keino rajoittaa Kauhajoen tapauksen kaltaisissa tilanteissa teon toteutusta ja vahinkoja. Tosin rajaisin kiellon koskemaan lippaallisia tai revolveri tyyppisiä käsiaseita. Pistoolit joissa on vain yksi panos kerralla aseessa eivät houkuttele Kauhajoen taikka Jokelan kaltaisiin toteutuksiin, niillä ei yksinkertaisesti pysty ampumaan kuin laukauksen kerrallaan ja sen jälkeen on lataus suoritettava, tähän menee sekunteja ja juuri niitä tarvitaan uhkatilanteen ollessa päällä, sekunnissa ehtii liikkua monta metriä.

Tarkkuusammunta harrastusta ei tuollainen kielto niin paljoa haittaisi, onhan radalla aikaa latailla.