EI LUOLAJAN KOULUN LAKKAUTTAMISELLE – EI SUURKOULULLE!

Vieras

/ #13 Pedagogiikka edellä

14.05.2014 20:15

Toimiva, puhdas ja erinomaisen palautteen saanut Luolajan koulu edustaa aitoa yhteisöllistä kyläkoulua. Koulu on luolajalaisten ylpeys ja ilon aihe, yksi tärkeä syy siihen, miksi lapsiperheitä on muuttanut nimenomaan Luolajaan. Vanhemmat ja lapset arvostavat fyysisesti, psyykkisesti ja pedagogisesti turvallista koulua. Olisikin syytä kuulla myös virkamiesten pedagogiset perustelut sille, miksi iso yhtenäiskoulu olisi parempi vaihtoehto kuin nykyisen koulun peruskorjaus.

Tällä hetkellä kouluissa ja oppilaitoksissa eri asteilla pyritään rakentamaan yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisyhteisöjä. Massojen koulutus on tullut tiensä päähän ja painoarvoa annetaan henkilökohtaisuudelle, yksilöllisyydelle sekä "koko koulu kasvattaa" - ajattelulle. Lapsen perusturvallisuuden kehittymiselle on ensiarvoisen tärkeää luottamuksen syntyminen tärkeisiin aikuisiin ja vertaisiin. Pienten koulujen kiistattomana etuna on yhteisö, jossa kaikki tuntevat toisensa. Tällaisessa yhteisössä syntyy luottamus, osallisuus ja yksilöiden huomiointi osana yhteisöä. Nämä asiat edistävät motivaatiota ja oppimista.

Pedagogisesti kestävin ratkaisu on pienten alakoulujen säilyttäminen. Opintopolun alkuvaiheeseen panostaminen näkyy myöhemmin opiskeluun sitoutumisessa ja motivaatiossa, joten hyvän ja toimivan koulun lakkauttamiselle ei ole toistaiseksi esitetty järkeviä perusteita.

Päivi Pukkila
KM, opinto-ohjaaja