Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

/ #87 Re: - OIKULLINEN JA RIITTÄMÄTÖN TUULIVOIMA

15.05.2014 18:03

#83: - -

Tuulivoimayhdistyksen pj Jari Suominen:
Markkinahinnan laskuksi voidaan arvioida noin 0,3 snt/kWh, jolloin Suomen arvioidulla sähkönkulutuksella 90 TWh/vuosi sähkön markkinahinta laskee noin 5 000 miljoonaa euroa.
Vastine edellä esitettyyn:
Empiirisesti tiedämme, että sähkön kuluttajahinta on korkeinta siellä, missä tuulivoiman osuus sähkön tuotannosta on suurinta. Saksan, Tanskan ja Englannin sähkömarkkinat ovat jo nyt isoissa vaikeuksissa tämän vuoksi. Suomalaiselle sähkön kuluttajallekin tukiaisten varassa pyörivät voimalat ovat tuoneet hurjan korotuksen laskuun.
Tuulivoimayhdistyksen pj Jari Suominen:
Kyseessä on siis todella kannattava sijoitus, koska niin energiaomavaraisuuden paranemisen kuin fossiilisten ja muidenkin päästöjen vähenemisen lisäksi yhteiskunnan voidaan laskea hyötyvän yhdestä tuulivoimaan sijoitetusta eurosta jopa reilut 10 euroa.
Vastine edellä esitettyyn:
Tuulivoima on kannattavaa vain syöttötariffitukea saavalle liikemiehelle. Ja sitä kannattavampaa se on, mitä isommasta veroparatiisista on kysymys. Minun logiikkani mukaan jokainen tuulivoimateollisuudelle annettu euro aiheuttaa yhteiskunnalle tappioita.