ALOITE AMPUMA-ASE MÄÄRÄYKSIIN

oulu

/ #11 Haulikko lyhyeksi?

01.10.2008 10:42

Ymmärtääkseni puoliautomaattihaulikkoa ei noin lyhyeksi saa kuin kolkyt senttiä, ja kannattaako yks tai kaks piippusella lähteä tekemään Jokelan taikka Kauhajoen kaltaista, laittaa miettimään? Joka tapauksessa noin lyhyt haulikko ei ole tietääkseni riittävän tehokas kuin aivan läheltä.

Toisin on itselataavat pistoolit ja revolverit joiden käyttö on nopeaa ja tehokasta läheltä ja kauempaakin. Tämä on suurin syy miksi näkisin että yksityishenkilöiltä tulisi kieltää itselataavien käsiaseiden käyttö ja hallussapito.

Akuutissa ammuskelu tapauksessa sekunneilla on merkittävä osuus vahinkojen synnyssä. Tämän vuoksi lataamiseen menevä aika on pois ampumisesta ja uhreille jää enemmän aikaa paeta. Kakspiippusta lataileva Saari tai Auvinen ei olisi kerennyt siihen mihin he pääsivät puoliautomaattisilla pienen kalibeerin pistooleillaan.

En usko että kielloilla ja rajoituksilla voidaan koskaan kokonaan ehkäistä Jokelan tai Kauhajoen kaltaisia tapauksia, mutta niiden toteutuksen helppouteen ja vahinkojen suuruuteen voidaan helposti vaikuttaa rajaamalla yleisöltä oikeuksia em. tavalla.