Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

Hiljainen moodi = ei tuota sähköä vaan kuluttaa

/ #91 Honkajoen voimaloita ajetaan tarkoituksella hiljaisella moodilla

21.05.2014 18:07

Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén kertoo, että kaupungin tehtävä on tuoda päätöksentekoon tuulivoimahankkeita. Hän ei ota luonnollisestikaan kantaa tähän hankkeeseen. Kaupunginarkkitehti vie hankkeesta kesäkuussa päättävän ympäristö- ja lupalautakunnan Honkajelle tutustumaan vastaaviin hankkeisiin. Joka paikassa melkein, mihin tuulivoimaa yritetään, on vastustusta. – Leena Arvela-Hellén
– Siellä kuulee sen äänen sitten ja näkee, minkä kokoisia ne ovat. Silloin asia on helpompi suhteuttaa ja päättää, mitä se tässä maisemassa ja Uudessakaupungissa tarkoittaa.

"Honkajoen tuulivoimaloita katsellessa ja kuunnellessa pitää kysyä jos pääsee katsomaan valvomoon sen voimalan tuottoa, -niitä ajetaan hiljaisella moodilla eikä tuottoa tule, tai ne saattavat jopa kuluttaa sähköä, jos ei tuule.
Valvomo on muuten sitten Hampurissa, siihen valvomoon tutustumis reissuun kannattaa varata pari viikkoa. Sinä aikana voi saada selvää puhalluksen mittakaavasta."