Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

Näemmekö vielä oikeuden voittavan tässä asiassa?

/ #94 Honkajoen tuulivoimalat eivät anna todellista kuvaa...

22.05.2014 21:28

Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunnan jäsenistöä aiotaan rahdata tutustumaan Honkajoen tuulivoimaloihin. Tässä yritetään antaa näille Uudenkaupungin tuleville tuulivoimateollisuuden päätöksiä tekeville ja todellisuudessa kohtalokkaaseen tilanteeseen ajetuille kuva toimivasta teollisuusluokan tuulivoimala-alueesta. Hanke on käynnistetty puhtaasti yritystoiminnalle vieraassa ilmapiirissä - taustalla vaikuttaa Taaleritehdas, minkä tavoitetteena on puhtaasti rahan tekeminen meidän kansalaisten kustannuksella. Yrityksen tavoittelemat taalarit tulevat yksinomaan veronmaksajilta ja tavallisilta sähköenergian käyttäjiltä.
Näille Uudenkaupungin tuleville päättäjille tarjotaan jo ennalta varmasti harhaanjohtavaa ja ei todellisuutta vastaavaa tietoa (korostan näille onnettomille vastuun kantajille), jotka eivät itse kykene hankkimaan objektiivista ja todellista paikkansa pitävää tietoa näistä vastaavan kokoisista teollisuusluokan tuulivoimaloista, joita aiotaan pystyttää tänne Yaran tehdasalueelle ja tähän Pietolan sekä Janhuan asuinalueita lähellä olevan saaren tuntumaan.
Ensinnäkin Honkajoen voimalat ovat vain 3 MW:n voimaloita, kun tänne aiotaan rakentaa jopa 5 MW:n voimalat. Toiseksi näitä Honkajoen voimaloita ajetaan alennetulla hiljaisella moodilla. Miksi? Juuri sen tähden, että vierailija ei saa todellista käsitystä minkälainen ääni tulee tuulivoimalan siivekkeiden kärjistä täydellä nopeudella, mikä on jopa luokkaa 300 km tunnissa. Siivekkeiden kulmausta voidaan muuttaa liian häiritsevän äänen hillitsemiseksi. Näillä toimilla myös turbiineista ja vaihteistosta lähtevä voimakas ääni saadaan madallettua.
Kaiken huipuksi mainitun voimala-alueen valvomo sijaitsee Saksan maalla Hampurissa. Eli kysymyksiä esittävälle ei voida vastata mm. energian tuottoon liittyviin kysymyksiin. Ei saada selvää tuotettavan energian määrästä, ei tehoja, ei lapojen pyörimisen nopeuksia jne. kun voimalaitosta esittävä vetoaa valvontaan tarkoitetun tekniikan sijaitsevan Saksassa. Puhumattakaan lähialueilla asuvien ihmisten haastatteluja näihin tuulivoimaloihin liittyviin kokemuksiin, joita heillä mahdollisesti voisi olla.

Ehdottomasti paras vierailukohde tälle päättäjien joukolle olisi Porin Peittoonkorpi tässä lähellä. Tämä kyseinen tuulivoimala-alue on lähellä kahta vanhaa kulttuurikylää Lyttylä-Kellahti ja täällä olisi suuri joukko ihmisiä, joilla on todellista kokemusta asua lähellä juuri samanlaisia Espanjassa valmistettuja 4,5 MW:n GAMESA -merkkisiä suuritehoisia voimaloita, joita myös tänne Uuteenkaupunkiin suunnitellaan hankittavaksi. Lisäksi alue on aiemmin ollut ns. hiljaiseksi luokiteltua merenranta-aluetta sekä välittömässä Selkämeren Kansallispuiston suojelun piirissä olevaa ainutlaatuista jälkipolville perintönä säilytettävää koskematonta luontoamme.
Sähköä täällä tuottavat TuuliWatti Oy eli omistajansa (meidän kaikkien etuja ajava) osuuskaupan S -ryhmä sekä ST1 energiayhtymä.
Valitettavasti tuulivoimala ei itsessään ole vielä mitään, vaan se vaatii aina rinnalleen vastaavan kokoluokan voimalan varmistamaan tarvittavan muunto-. säätö- ja korvausnergian saannin silloin kun ei tuule! Lisäksi tuulivoimaenergia on ~ 12 kertaa mm. Imatran Voima Oy:n tuottamaa vesisähköä kalliimpaa (vrt. 9 €/vesivoima MWh <> 105,30 €/tuulienergia MWh). Edellä olevan ymmärtäminen ei pitäisi olla vaikeaa kenellekään.
Taitaa kuitenkin olla riski päästää uusikaupunkilaisia päättäjiä Porin Peittoon alueelle, sillä se saattaisi paljastaa joillekin tämän kaiken taustalla olevaa salaiseksi tarkoitettua ja meiltä tavallisilta kansalaisilta tarkoitushakuisesti suodatettua tietoa tuulivoimateollisuuden todellisista ihmistä uhkaavista vaaroista ja kansamme taloutta uhkaavista suurista riskeistä.