Kannabis lailliseksi

Anjalankoski

/ #890 Pette

31.10.2008 00:48

Päihteitä on käytetty koko tunnetun ihmiskunnan historian ajan. Arkeologisia todisteita psykoaktiivisten päihteiden käytöstä on löydetty ainakin viimeiseltä 10 000 vuodelta, ja historiallisia todisteita eri kulttuurien käyttämistä päihteistä viimeiseltä 5 000 vuodelta.

Päihteiden lääkinnällinen käyttö on näytellyt historiassa merkittävää osaa, mutta myös ehdotettu tajunnan muuntelemisen vietin olleen eräitä merkittäviä syitä, kuten janon, nälän ja seksuaalisten mielitekojen tyydyttämisen tarpeen. Jotkut väittävät markkinoinnin, helpon saatavuuden ja nykyisen elämäntyylin olevan syitä, miksi ihmiset ajautuvat käyttämään päihteitä päivittäisessä elämässään, mutta ei tarvitse katsoa kauaksikaan historiaan, tai vain lasten haluun pyöriä ja heilua sekoittaakseen päänsä, niin voidaan huomata miten tajunnan muunteleminen on yleismaailmallista.

Tämä käytös ei pelkästään rajoitu ihmisiin. Yllättävän monet eläimet kuluttavat psykoaktiivisia kasveja, eläimiä, marjoja ja jopa käyneitä hedelmiä, joista ne tulevat selvästi juovuksiin. Kansanomaiset tarut pyhistä kasveista usein viittaavat eläimiin, jotka opettivat ihmiset niitä käyttämään.

Biologisessa evoluutiossa on selvästi viitteitä eläinten ja kasvien yhteiseloon, ja siihen mitä tulee kemikaalien ja niitä vastaanottavien aivojen eri reseptoreiden olemassaoloon hermojärjestelmässä. On teoretisoitu, että psykoaktiiviset aineet olisivat näytelleet tiettyä osaa ihmisen tietoisuuden kehityksessä.

Kerroit seuraavaa; "Sen salliminen kuitenkin lisäisi sen käyttöä."
Lisäksi kerroit tätä; "Ne jotka haluavat kannabista saavat sitä kyllä tavalla tai toisella vaikka se onkin kiellettyä."

Nuo kaksi asiaa ovat täysin ristiriidassa keskenään. Sitäpaitsi, ainakin itse ennemmin ostaisin kannabista laillista kautta, ilman kuumotuksia ja veroa maksaen, kuin että ostaisin sitä diileriltä, sekaantuisin tätä kautta alamaailmaan, minulle tyrkytettäsiin kovempia aineita ja kaiken lisäksi rahani valuisivat järjestäytyneen rikollisuuden hyppysiin.