Kannabis lailliseksi

Markus Heinonen

/ #922 Puolustelua molemmin puolin.

10.11.2008 02:21

#869
"Lähinnä tuntuu että kannabiksen puolustajat tuntuvat perustelevan teesinsä sillä että se on "vähemmän" haitallista kuin alkoholi tai tupakka. Kuitenkin kannabiskin on haitallista ja siitä voi koitua erilaisia haittoja kuin alkoholin tai tupakan käytöstä, lähinnä mielenterveyteen liittyiä. Tupakka tuhoaa keuhkot ja alkoholi maksan mutta kannabis aiheuttaa riippuvuuden ja pahimmassa tapauksessa skitsofrenian. Ja vielä ihmetellään että miksi Suomen nuoriso voi niin huonosti."

Heikko puolustus tuo riippuvuuden aiheutuminen.
Kannabiksen vastustajilla on sellainen mielipide että puolustajat yrittävät aivopestä heidät järjellisillä väitteillä ja lääketieteellistentestien tuloksilla, joten puolustukseksi tulee vastustajien puolelta joko seuraavaa:

1. "SAATANAN NARKKARIT!" -teksti

2. Että kannabiksen käyttö aiheuttaa mielenterveysongelmia muunmuassa skitsofreniaa, vaikka totuushan on että kannabis mahdollisesti laukaisee valmiiksi piilevän skitsofrenian. Saman asian ajaa tarvittaessa alkoholi. Muistakaa myös että jokaikisen päihteen liiallinen käyttö johtaa melkeimpä takuuvarmasti jonkinasteen masennukseen.

3. Väite että kannabis on porttihuume, tämä väite pitää sellaisten kohdalla paikkaansa jotka käyttävät kannabista sekä muita päihteitä huumaantumistarkoituksessa.

4. Väite että kannabis olisi addiktoivaa ja aiheuttaisi vahvan riippuvuuden. Kannabis ei itsessään sisällä mitään addiktiota aiheuttavaa, joten vieroitusoireita ei tule vaikutuksen loputtua, henkisellä tasolla tapaukset vaihtuvat henkilökohtaisesti mutta yleensä kannabiksenhimon sävyyn kuuluu "Voi kun sitä olis..." eikä "Sitä on nyt aivan pakko saada."

5. Yhteiskunnallisiin asioihin sekä talouteen liittyvät negatiiviset vaikutukset. Eli mitäs niitä sitten olikaan?