Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Hukka Harmaaturkki
Varsinais-suomi

/ #7

13.01.2007 17:37

Minna Karviselle:
1)Ei kannata spekuloida, miten monta sutta pentueesta mahdollisesti selviäisi hengissä. Luonnon eläinten kuolevuus on erittäin suurta, ja suurin osa menehtyy ensimmäisenä elinvuonaan. Sama koskee susia. Keskinmäärin 1-3 pentueesta selviää aikuiseksi asti. Eikä niittenkään tulevaisuus ruusuiselta näytä. Metsästys taas aiheuttaa susien luontaisen ravinnon vähenemistä, jolloin susien joskus on ruuan perässä alueelta toiselle vaellettava..

2)Enemmän uskomista on RKTL tutkijoiden tietoihin, missä mukana toimii yli 1500 vapaaehtoista metsästäjää kuin jonkun yksityisen metsämiehen huuhaahan. Sudet kuuluvat liikkuviin eläimiin, ja ne voivat vaeltaa päivässä yli,70km. Tämä on erittäin suuri ongelma, koska saman suden jäljet lasketaan hyvin usein moneen otteeseen. Myös loskakeli saa kaikkien eläinten jäljet leviämään, jollon pystykorvan jäljet ovat sekoitettavissa suden jälkiin.

3)Turha levittää susista satuihin perustuvaa tietoa(punahilkan satu ei perustu tositapahtumiin). Susi alistuu pannoitustilanteissakin ihmisen edessä. Ihminen tarkoittaa suden kannalta katsottuna kuolemaa, jonka vuoksi ne satojen vuosien vainon jälkeen yrittävät karttaa ihmisiä parhaansa mukaan. Yleensä nämä "häirikkösudet" ovat nuoria omaa reviiriä hakemaan lähteneitä susia, jotka matkansa varrella ovat eksyneet asutusten liepeille. (Samalla Itärajalla voivotellaan susitiheyttä, mutta kun sieltä nuoret sudet jättävät laumansa etsien omaa paikkaansa ne ammutaan häirikköinä. Näin ei Itä-suomen tilannetta paranneta). Myös laumansa salakaatajille menettäneet sudet voivat epätoivon vallassa harhailla ihmisasutusten liepeille. Ilman koko laumansa apua ne eivät pysty kaatamaan suur-riistaa itselleen. Niinpä suojelematta jätetyt kotieläimet saattavat näyttää huokuttelevilta.

+että kun pyyntilupa tulee, metsästäjät eivät millään voi tietää apuvatko ne juuri sen luvan kattamansa "häirikön" muiden susien joukosta. Kaikki ovat saman näköisiä. Ja jos ammutaan syytön susi, saadaan vuosi vuoden jälkeen hakea uusia lupia kunnes koko lauma on saatu tapettua.

4)Venäjällä susia tapetaan rajattomasti, ja niinpä susikanta on sielläkin heikentynyt. Niin iso maa kun kyseessä onkin siellä arvioiden mukaan on jäljellä enää n.20-25.000 sutta. Suomella on oma susikanta mitä meillä on velvollisuus suojella. Ei voi tuudittautua siihen että rajan takaa mahdollisesti kantaamme tulisi lisäystä.
Emmekä me naapurimaan susiasioihin millään tavalla voida puuttua. Tunkiosusilla varmaan tarkoitat villiintyneitä irtokoiria jotka voivat olla ihmisille vaaraksi?

5)Ihmisten parhaat ystävät koirat ovat pienestä pitäen tottuneet ihmisiin(ihmisten kasvattamia) ja voivat täten olla vaaraksi. Tänäkin vuonna tapahtui paljon koiren puremisia. Jopa pieni lapsi joutui kaverinsa kultaisennoutajan puraisemaksi. Ja juurikin oli tapaus jossa poliisikoira puri emäntänsä käden irti, lasten silmien edessä. Sudet ovat tottuneet elämään metsien uumenissa,jonka vuoksi ne eivät ole millään tavalla tottuneet ihmisiin. Ainoat tapaukset jossa susi joutuu tekemisiin ihmisten kanssa on suden laskennoissa/metsästystilanteissa/pannoituksissa, joka on erittäin stressaava tilanne sudelle.

Susilla on erittäin suuri todennäköisyys kuolla sukupuuttoon tulevaisuudessa,jolloin erittäin tärkeä osa ekosysteemistä tulee häviämän, monien muiden lajien häviessä siinä samalla. Mikä eläin tulee sen jälkeen saamaan vihanne/hysterianne päällensä? Karhuko, vaiko Ilves? Vai kenties porot jotka vuosittain tappavat ihmisiä?

-Vain ihminen on ihmiselle täysi susi-