Kannabis lailliseksi

/ #3169 Re:

23.08.2011 13:45

#6: Valtteri Hjelm -

"jos tupakkaa tai kahvia tai vastaavaa yritettäisiin nykypäivänä laillistaa, se ei onnistuisi, mutta tupakalla ja kahvilla on niin suuret rahalliset arvot ja perinteet niin niitä ei saada pois!"

Ja sinä luulet että kannabiksella ei olisi näitä arvoja? Väärin. Kannabis bisneksessä pyörii niin valtavat summat että niitä on vaikea edes hahmottaa, ja pitämällä nykyisenlaista utopistista täys kieltoon perustuvaa kieltolakia yllä annetaan selkeä signaali erilaisille rikollisryhmille siitä että valtio ei näitä rahoja halua vaan omalla lainsäädännöllään antaa rahojen valua täysin väärään suuntaan.

(Nykyisin laittomien päihteiden käyttö on noussut ennätyslukemiin. Laittomien päihteiden kaupan arvo on YK:n arvion mukaan 8% maailmankaupasta, ollen toisella sijalla heti asekaupan jälkeen. Suurin osa tästä rahavirrasta ohjautuu järjestäytyneelle rikollisuudelle. Laiton huumekauppa lisää korruptiota ja vähentää kansalaisten lainkuuliaisuutta. Poliisin oikeuksien laajentamisella on pyritty estämään huumekauppaa, mutta heikoin tuloksin.) Lähde :Wikipedia.

"Kannabis aiheuttaa myös tutkitusti erilaisia psykooseja jotka pahimmassa tapauksessa johtavat itsemurhaan tai muun ihmisen murhaan."

Itsemurhia kyllä tapahtuu mutta kannabiksella on niissä hyvin vähän tekemistä jos ollenkaan. Lisäksi yhtään murhaa, tappoa tai pahoinpitelyä ei ole todistetusti pelkän kannabiksen alaisena tehty.

"Miksi koittaa laillistaa kannabista Suomessa kun jo Hollannissa koko hommaa kadutaan ja se on tehnyt Hollannista sekopäisen paikan."

Miksi ei? Se on jokaisen kansalaisen oikeus. Mitä taas tulee Hollannin malliin niin siellä on todistetusti vähemmän ongelmia kuin naapurivaltioissa jossa harjoitetaan Suomen kaltaista kieltolaki politiikkaa. Eikä Hollannissa olla kertaakaan kaduttu sitä että otettiin muihin nähden eri linja tässä kannabis kysymyksessä. Hollanti on tiukentamassa kannabispolitiikkaa ainoastaa turistien osalta jos oikeistolainen hallitus saa kaikki ehdotuksensa läpi ( Prostituutio on laillista, ja punaisten lyhtyjen alue [1] (holl. De wallen), kannabistuotteita myyvät coffee shopit ja monipuolinen yöelämä (baareja ja kahviloita yhteensä noin 1500) houkuttelevat runsaasti turisteja. Alankomaat ovat kuitenkin päättäneet rajoittaa kannabiksen käyttöä kahviloiden ottaessa käyttöön ns. klubikortit, joita voidaan myöntää vain täysi-ikäisille hollantilaisille.[2] Näin ollen turistien kannabiksen käyttö ei olisi tulevaisuudessa enää mahdollista ). Lähde:Wikipedia. Hollannin oikeistopuolueet todennäköisesti haluavatkin että kannabiskauppa menee turistien osalta takaisin pöydän alle, sillä silloin sitä on erittäin vaikea valvoa ja korruptoituneet pääsevät helpommin tekemään laitonta bisnestä.