100 000 vastaan Itä-Suomen hovioikeus

Seppo Saarela

/ #7 Miksi Itä-Suomen hovioikeus on silmätikkuna?

21.11.2008 14:03

Koko adressi tuntuu oudolta ja perusteettomalta hyökkäykseltä Itä-Suomen hovioikeutta vastaan. Kyseisen hovin raiskaustuomiot ovat aivan samassa linjassa muiden hovioikeuksien kanssa. Luulisi, että pikemminkin kohteena olisi Helsingin hovioikeus, joka ainoana hovina lipsuu valtakunnallisesta linjasta ja antaa keskimääräistä lievempiä raiskaustuomioita.

Vaikuttaa siltä, että itse tuomion ankaruus ei ole kiinnostava tekijä, vaan se, alensiko vai kovensiko hovi käräjäoikeuden antamaa tuomiota. Koska Itä-Suomen hovioikeuden alueella on muutama käräjäoikeus, joiden antamat tuomiot eivät ole missään linjassa minkään kanssa, niin hovi joutuu palauttamaan nämä poskettomat tuomiot yleisen linjan mukaiseksi. Ei luulisi olevan kenenkään intresseissä se, että tuomioissa olisi suurta alueellista vaihtelua.

Ketään ei tunnu kiinnostavan sekään tosiasia, että raiskaajat selviävät selvästi pienemmillä tuomioilla silloin, kun teko tehdään Pohjanmaalla ja tyydytään käräjäoikeuden tuomioon.

Yksi ongelma tässäkin keskustelun pohjana olevassa tapauksessa tuntuu olevan se, että Suomen rikoslaissa raiskauksen tunnusmerkistöön kuuluu väkivallan käyttö tai sillä uhkaaminen. Jos laki on huono, niin silloin käännytään lainlaatijan puoleen eikä syytellä tuomioistuimia.