Kannabis lailliseksi

Markus Haapala
Kruunupyy

/ #975

24.11.2008 15:05

Olen sitä mieltä, että kannabis pitäisi laillistaa.

Ei, en käytä, en kasvata, en myy. Kyllä, myönnän: saattaisin ainakin kokeilla mikäli aine laillistuisi. Syyt miksi haluaisin ruohon lailliseksi ovat jo mainittu täällä moneen kertaan;

1. Rahat pois mustilta markkinoilta, ja tuloiksi valtiolle.
2. Kannabis on joka tapauksessa tupakkaa ja alkoholia terveelliSEMPÄÄ (ei, en väitä, ettei sillä ole haittavaikutuksia, siksi painotus)
3. Poliiseille käyttöön enemmän resursseja pahempiin rikoksiin (kyllä, uskomatonta mutta totta, pidän satunnaista kannabiksen polttoa varsin pienenä ongelmana verrattuna murhiin, törkeisiin ylinopeuksiin ja raiskauksiin, näin niinkuin esimerkkinä. Hui! Olen sitten kauheiden yhteiskunnan pettureiden kannattaja... joo ei).

Liikenteessä kannabiksen linja pitäisi olla sama kuin alkoholilla; jos otat, et aja. Kuten jossain tämän keskustelun kätköissä on mainittu, ratsioissa ei tarvitsisi ottaa verikokeita saadakseen kannabiksen alaisena ajamisesta varmuus; sylkikoe riittäisi.

Pidän nykyistä ruohon ja rankempien aineiden niputtamista samaan syssyyn täysin naurettavana; Synteettiset aineet ovat moninkertaisesti vaarallisempia ja koukuttavempia. Olin noin kuukausi sitten mukana huumevalistustunnilla, jossa ei puhuttu muuta kuin jauhettua propagandaa kannabiksesta suunnilleen "Murder! Death! Insanity!"-tyyliin mainitsematta MITÄÄN MUISTA HUUMEISTA. Ei hyvää päivää.

Lähteitä ovat muut jo laittaneet semmoisia määriä, että minun on hankala löytää mitään, mitä ei olisi jo mainittu.

Myönnettäköön, että kannabiksen käytössä on piilevien psykoosien laukeamisen riski, mutta jos kaikki ajateltaisiin 'mitä jos'-asenteella, emme ajaisi autoilla, emme joisi alkoholia edes kohtuulla, jne. Kannabista pystyy käyttää kohtuullisesti tulematta totaaliseksi raunioksi.

Tahtoisin kuulla asiallisia mielipiteitä siitä, miksi kannabista ei pitäisi laillistaa. Turhan monet luulevat, että "saatanan nisti-narkkari-piripää-hippihomot, muuttakaa Hollantiin ja polttakaa aivonne muusiksi"-argumentit ovat hyviä. Oletan, että näiden määrä tulee olemaan hyvin pieni.