Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Minna Karvinen
Lemi

/ #9

14.01.2007 10:56

Vielä Hukalle,

KIRJOITIT:

"Susilla on erittäin suuri todennäköisyys kuolla sukupuuttoon tulevaisuudessa,jolloin erittäin tärkeä osa ekosysteemistä tulee häviämän, monien muiden lajien häviessä siinä samalla. Mikä eläin tulee sen jälkeen saamaan vihanne/hysterianne päällensä? Karhuko, vaiko Ilves? Vai kenties porot jotka vuosittain tappavat ihmisiä? "

Kerrohan mitkä muut lajit häviävät jos sudet kuolisivat sukupuuttoon?
Käsittääkseni tällä hetkellä meidän luonnosta ei löydy yhtään petoa, jotka syövät susia, ei ainakaan työkseen.

Niin ja minusta on väärin sanoa, että porot tappavat vuosittain ihmisiä.... ei ne tule ihmisen päälle ja raatele tätä hengiltä!
Mutta sen sijaan VAHINKOJA sattuu, kolareita porojen kanssa aivan kuten hirvienkin. Nämä vahingothan ovat sitten asia aivan erikseen, koska ne tapahtuvat yllättäen. Ei hirvet tule tielle siksi, että SINÄ ajaisit niitä päin.

Karhut ja ilvekset ovat ok, koska ne eivät ole samanlainen uhka kuin sudet.
Kuinka monen karhun tiedät tulleen pihalle ja vieneen jonkun kissan, koiran tai lampaan?
Entä ilveksen tehneen saman?

Tunkiosusista sen verran, että tarkoitin nimenomaan tunkiosusia, en irtokoiria!
MMM:n Laanikarin mukaan näitä Venäjän tunkiosusia tulee ja on tullut rajan yli tänne meille. Venäjällähän pidetään ns. avotunkioita, jossa nämä sudet käyvät.
Meillähän tuo avotunkiokäytäntö on poistunut jo aika päivää sitten.
Siksi ne sudet ovatkin ns. luonnonsusia röyhkeämpiä, koska etsivät ruokaa myös muualta kuin metsäreviireiltään (pihoilta, asumusten lähettyviltä jne.)

Koiriin vielä sen verran, että koirat harvemmin syntyjään on agressiivisia tai mielenvikaisia. Yleensä nämä piirteet aiheuttaa ihminen, koiranomistaja itse.
Monissa tapauksissa kun koira on jonkun ihmisen päälle käynyt, olisi syytä omistajalla katsoa peiliin.
Esim. rotuja, joilla on jo entuudestaan vahva suojeluvietti, ei tule kouluttaa väärin, koska siinä on vaarana juuri se, että käydään ihmiseen kiinni kun ole riittävän selkeästi opetettu rajoja!
Se on aivan turha verrata susia koiriin. Ai miksi, no siksi, että jos susi raatelee ihmisen, se tekee sen syödäkseen.
Koirilla se syy yleensä on kuten tuossa edellä kirjoitinkin.

Että näin.