Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Sama toistuu!!!

/ #117 Gazan saarto

15.08.2014 02:14

Gazan saarto

26.11.2008

Marraskuun alussa Israel tuhosi gazalaisten terroristien kaivamia tunneleita, jonka seurauksena Hamas rikkoi kesäkuussa solmitun tulitauon ja aloitti uudestaan rakettihyökkäykset Israeliin. 10 päivän aikan Israeliin ammuttiin yli 170 rakettia ja kranaattia. Tämän seurauksena Israel kiristi turvatoimia Gazan ympärillä, mutta ei vastannut hyökkäykseen aseellisesti. Sekä YK että kansainvälinen media ovat yksipuolisesti arvosteelleet Israelin turvatoimia ja samalla sulkeneet silmänsä Israelin vastaiselta terroritoiminnalta.

Israel asetti Gazan saartoon vuonna 2006, kun terrorijärjestö Hamas otti alueen hallintaansa. Kesäkuussa solmittu tulitauko on tarkoittanut vain suhteellisesti rauhallisempaa jaksoa, jolloin Gazasta ammuttu rakettituli on ollut satunnaisempaa. Vaikka Israel on sietänyt kuukausia jatkuvaa rakettitulta kaupunkeihinsa, kansainvälinen huomio niin YK:ssa kuin mediassa on keskittynyt lähes täysin Gazan palestiinalaisten ahdinkoon, jonka oletetaan olevan suoraa seurausta saarrosta.

Huolimatta jatkuvista terrorihyökkäyksistä Gazasta Israel toimittaa joka päivä alueelle tuhansia litroja polttoainetta eikä ole lakannut toimittamasta sähköä omista voimaloistaan alueelle. On mielenkiintoista, että palestiinalaishallinnon lähteet vahvistavat, ettei Gazassa ole polttoaineesta pulaa. Sen sijaan ne syyttävät Hamasia, että se on ryöstänyt paikallisilta yrityksiltä tuhansia litroja polttoainetta ja sitten ilmoittanut medialle, että polttoaineet ovat lopussa. Fatahin jäsenet väittävät myös, että Hamas valehtelee polttoainekriisistä propagandasyistä. 24.11.2008 Israel avasi Gazan rajanylityspaikat päästääkseen läpi humanitaarisen avun (ruokaa, lääkkeitä, polttoainetta ym).

Lisäksi Israelin hallitus sanoo, että kaupalliset rajanylityspisteet Gazan ja Israelin välillä on pidetty auki erityisesti 19.6.2008 sovi/tun tulitauon alkamisen jälkeen, joka salli 50% lisäyksen tavaratoimituksissa Gazaan. Israelin ulkoministeriön tilastot päivittäisistä tavaratoimituksista Gazaan todistavat, että media on väärässä väittäessään Israelin estäneen humanitaarisen avun toimittamisen Gazaan. Gazalaiset, jotka tarvitsevat sairaanhoitoa Israelissa, on myös päästetty Israeliin. Senkin jälkeen, kun Hamas rikkoi tulitauon, Israelista hoitoa hakevat gazalaiset on edellen hoidettu Israelissa.

Hamas ei ole ainoastaan takavarikoinut gazalaisille tarkoitettuja toimituksia vaan käyttää kaikki varansa aseostoihin eikä tuottaakseen väestölle niitä palveluja ja tarvikkeitä, joita hallitusten odotetaan kansalaisille tuottavan. Se suhteellinen rauha, joka vallitsi Gazan ja Israelin välillä useita kuukausia viime kesäkuun jälkeen, rikkoutui marraskuun alussa, kun Israel tuhosi taistelijoiden laittomia tunneleita ja Hamas aloitti raketti-iskut uudestaan. Israel ei ole vastannut raketti-iskuihin sotilaallisesti vaan lisännyt turvatoimia Gazan ympärillä, jota on arvosteltu YK:ssa.

Myöhemmin, 18.11.2008, YK:n ihmisoikeuskomissaari Navi Pillay vaati Gazan saarron lopettamista. Pillay julisti, että Gazan tilanne on sellainen, että se uhkaa Gazassa asuvien palestiinalaisten ihmisoikeuksia. Gazalaisten kärsimys on hänen mukaansa Israelin hallituksen syy. Ainoastaan viimeisessä lauseessaan Pillay mainitsi Hamasin rakettitulen Israeliin, joka on todellisuudessa ainoa syy saartoon.

Israelin YK-edustaja Aharon Leshno-Yaar ja Israelin ulkoministeriö piti ihmisoikeuskomissaarin lausuntoa ja oletuksia erittäin loukkaavina. Pillayn peittelemätön vähättely palestiinalaisten Israeliin  suuntaamaa väkivaltaa kohtaan on sitä räikeämpää, kun Israelin puolelle on viimeisen kymmenen päivän aikana ammuttu yli 170 rakettia ja kranaattia.

Israelin arvostelijat YK:ssa ihmettelivät myös, miksi Israel ei avannut Gazan saartoa lähes puoli vuotta kestäneen tulitauon aikana ja sallinut toimituksia palestiinalaisille. Tämä väite on yksinkertaisesti perätön ja suoraan Hamasin medialle tarjoilemaa propagandaa.

YK ja kansainvälinen media ovat jättäneet jatkuvasti huomiotta gazalaisten Israelin vastaisen terroritoiminnan ja keskittyneet palestiinalaisten kärsimyksiin. Kuten tavallista, he näyttävät täysin ohittavan perustavan syy-seuraus-suhteen Hamasin väkivallan ja palestiinalaisten kärsimyksen kesken. Jos Hamas ja palestiinalaishallinto olisivat halukkaita pitämään yllä laillisen tulitauon, Israel voisi kokea turvallisuustilanteen olevan sellainen, että se voisi purkaa Gazan saarron.