Ambulanssin säilyminen Kuhmoisissa

mökkiläinen

/ #6 Ihmisen hengen tai hädän hinta?

30.08.2014 05:26

Terveydenhuollon suhteen pitää kansalaisten yhdenvertaisuutta parantaa, ei heikentää. Peruspalveluista käydään säästökeskustelua lukuisissa pienissa kunnissa, varmasti myös Kuhmoisissa. Mielestäni sillä ei edes ole väliä, onko ambulanssin lakkauttamisesta  jo olemassa virallisia esityksiä tai päätöksiä. Keskustelua säästön kohteista käydään joka tapauksessa.

Adressi voi siis olla myös viesti päättäjille siitä, ettei asukkaiden peruspalvelua pidä heikentää. Vai kuka määrittelee hinnan infarktin saaneelle vanhukselle tai pyörällään pahasti kaatuneelle lapselle?  Jokainen ambulanssia ja ensihoitajia odottanut tietää, kuinka hitaasti aika silloin matelee. Minuuteilla on väliä.

Adressin laatija mainitsi myös paikallistuntemuksen tärkeyden. Silläkin on merkitystä. Uskallan väittää, että kaikki navigaattoria joskus käyttäneet ovat myös joutuneet toteamaan, ettei laitteen tarjoama reittivalinta ollut oikea. Jokainen tekniikan pettämisen takia menetetty ihmishenki on liikaa.

Ymmärrän kyllä, että pienelle kunnalle on haastavaa huolehtia myös kesäasukkaidensa turvallisuudesta, koska emme Kuhmoisiin tuo veromarkkoja. Me kuitenkin tuemme kunnan taloutta  välillisesti käyttämällä  erilaisia palveluja Kuhmoisissa. Uskallan vielä väittää, että vapaa-ajan asukkaiden tuoma välillinen tuki on Kuhmoisissakin suuri.

Toivon siis itsekkäästi saavani itselleni sekä läheisilleni avun myös vapaa-aikana Kuhmoisissa, jos apua tarvitsen. Olen myös periaatteessa sitä mieltä, ettei ihmisten eriarvoistumista pidä yhtään lisätä. Myös pienten kuntien  asukkailla on oikeus  perusturvallisuuteen ja -tarpeisiin liittyviin palveluihin, koska ihmisen elämälle tai inhimilliselle hädälle ei pidä laittaa hintalappua. Ensihoidon tasosta ei siis pidä Kuhmoisissakaan tinkiä.