Pelastakaa Kaartjärvi

Uusi mökkiläinen

/ #9 Huomioita pumppauksesta ja vedenpinnasta

10.09.2014 22:13

Tänä kesänä uutena Kaartjärven rantamökkiläisenä on tullut seurattua vedenpinnan laskua ja toisaalta Forssalaisten koepumppauksia.

Jos Forssaan tulevaisuudessa pumpattaisiin vettä se arvioitu 5000m3/vuorokausi niin laskin muutamia konkreettisia vertailulukuja jotta asia hahmottuisi paremmin. Teoriassa jos siis kaikki pumpattu vesi otettaisiin pelkästään Kaartjärvestä niin laskelma olisi seuraavanlainen:

Kaartjärven pinta-ala 7,35km2 = 735ha = 7 350 000m2, mikäli pumppaus 5000m3/vrk = 1780000m3/vuosi eli   1 780 000m3/v  / 7 350 000m2 = 0,242m = 24cm

Eli siis jos teoriassa kaikki vesi otettaisiin Kaartjärvestä niin vuoden aikana Forssaan pumpattaisiin Kaartjärvestä tai sen lähialueilta sellainen vesimäärä joka vastaa 24cm vedenpinnan alentamista!!!

Nythän varsinaiset vedenlaskun oireet näkyivät erityisesti Parkuvan vedenpinnan laskuna mutta mitä tapahtuu sitten Kaartjärven vedenpinnan tasolle kun vesi todellakin pumpataan alueelta pois?? Nythän se maasta koepumpattu vesi johdettiin Kaartjärveen joten nyt pitäisi Kaartjärven pinnan olla todella korkealla???

Virallisia määriä tämän kesän pumppauksen määrästä ei kai ole tarkasti laskettuna, mutta jo koepumppauksen vähäinenkin määrä sai aikaan melkoisen muutoksen. Jälleen jos muutetaan tämän kesän pumppaus vertailukelpoiseksi niin saadaan seuraava suuntaa antava arvio:

Pumppaukset 2014:  1kk  960m3/vrk x 30vrk = 28 800m3,  2000m3/vrk x 50vrk = 100 000m3 ja 1000m3/vrk x 30vrk = 30 000m3   eli kaikki yhteensä:  158 800m3, joka jälleen suhteutettuna Kaartjärven pinta-alaan  saadaan laskelma : 158 800m3 / 7 350 000m2 = 0,0216m = 2,2cm

Eli varsinaisen koepumppausajan 110 vuorokautta aikana pumpattiin noin 2,2cm Kaartjärven vedenkorkeutta vastaava määrä vettä, joka siis on kaukana siitä mitkä vaikutukset ovat alueen vedenpinnan tasoihin ja pohjaveteen kunhan pumppausta ryhdytään vuositasolla tekemään yli kymmenkertainen määrä tähän koepumppaukseen verrattuna.

Kaarjärven pintaa ei saisi enää missään tapauksessa uhata millään ulkopuolisilla lisärasitteilla mikäli halutaan järven säilyvän edes nykyisessä muodossaan palvelemassa luontoarvoillaan ja virkistyskäytössä. Rantojen asukkailla ja mökkiläisillä on kiinteistöissään huomattavat omaisuudet sijoitettuina. Mikäli järvi saataisiin jälleen entiseen loistoonsa niin varmasti olisi myös helpompi saada esim. Räyskälän leirikeskuksen alue myytyä ja aktiiviseen käyttöön, samoin myynnissä oleva Riihisalo olisi entistä houkuttelevampi kohde ja olisihan mahdollista että Laakasalonkin alue joskus palaisi siihen vanhaan loistoonsa... mutta ehdoton edellytys niille kaikille olisi se, että Kaartjärvi pysyisi kunnossa. Samalla tietysti myös ympäröivien järvien ja lampien tilanne olisi valoisampi kun isoin järvi voisi hyvin.

Näin uutena mökkiläisenä tulee miettineeksi myös uuden laiturin hankintaa ja vähän arvelluttaa se että pitääkö jo varautua tulevaan ja tilata tarpeeksi pitkä laituri, jotta laiturin päässä olisi vaikka ruhtinaallisesti metrin verran vettä. Mittailin jokin aika sitten Vojakkalan juhannuskokkorannan laiturin pituutta ja siellähän laiturin päässä vettä oli jotain 20-30cm ja kävelymitalla laiturin pituus noin 80 metriä. Melkein sen mittainen laituri taitaisi olla hankintalistalla vai kannattaakohan investoida lainkaan..?