Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #19

15.01.2007 21:03

"Nyholm on eläkkeellä oleva petoeläintutkija. Meinaatko, että hänen osaamisensa sekä kontaktinsa ovat hävinneet sillä kertaa kun hän jäi eläkkeelle?
Tiedät että Nyholm on tehnyt oman kanta-arvionsa kiikkustuolissa istuen? Onko todella vai onko tuo sinun arvauksesi? Kertoo jotakin sinusta ja vie pohjaa pois muiltakin väitteiltäsi."

En tiedä miten yksi henkilö on saanut tehtyä susikannan laskennan itsekseen, kun siihen tarvitaan niin monia ihmisiä laskemaan jälkiä. En usko että Nyholm olisi kiertänyt kaikki metsät itsekseen pitäen lukua jälkien määristä. Siksi tämä epäilys.

"Laitumen ympärille petoaidan tekeminen ei ole aivan yksinkertaista. Joko aidattava kaikki laitumet (kallista) , tai sitten tulee päivittäista lisätyötä eläinten ajamisessa edes-takas turva-aitauksen ja syömälaitumen välillä. Lisäksi täytyy ajaa rehua turva-aitaukseen. Ja työ maksaa."

Työ on aina työtä. Jos ei halua tehdä töitä ja pitää eläimensä turvassa, kannattaa ehkä mennä työttömyyskassaan ruikuttamaan. Nykypäivän ihminen tuntuu olevan niin laiska, että pienikin lisähomma lisää, aletaan ruikuttamaan. Olisivat edes tyytyväisiä ettei enää paimenneta eläimiä pitkin päivää, jäädä yöksi lauman kanssa ulos vahtimaan niitä pedoilta jne.

"Metsästyskoirien vaara metsästysreissuilla on sitten vielä toinen asia."

Yksi keino on jo keksitty: susiliivi koiralle.
Maksaa juu, mutta tuotannon lisääntyessä hintakin varmasti alenee. Epäilyksiä on kuultu suunnalta jos toiselta että tehoaako se, mutta eikö asiaa ainakin kannata kokeilla? Tuntuu uudet asiat olevan ihmisille niin vaikeita hyväksyä nykypäivänä, suuret, radikaalit muutokset saavat heti ihmisen puolustuskannalle eikä edes viitsitä kokeilla uuden asian toimivuutta...vaan jatkuu valitus...

"Kukaan ei ole lähtenyt hysteerisellä tai paniikinomaisella reaktiolla liikkeelle, ihmisiin tottuneet sudet on saatava poistaa nykyistä vähemmällä byrokratialla.Nykyään pahimmilla (häirikkö)susialueiden ihmisillä ei ole samoja oikeuksia/mahdollisuuksia elää kuin muilla. Lasten koulukuljetukset sekä metsästyskoirien käyttämättömyys on arkipäivää."

Eikö ole kukaan lähtenyt hysteerisellä asenteella liikkeelle? Jos niin väität, et ole varmaan kovin paljoa seurannut susikeskustelujakaan..(jos ei suoranaista hysteriaa, mutta siltä se vaikuttaa jos totta puhutaan)
Oikeuksia ja mahdollisuuksia...kukaan ei ole vienyt kenenkään oikeuksia mihinkään! Miksi ihmeessä jankutetaan oikeuksista??
Onpahan noilla lapsilla edes koulukuljetukset ja vieläpä ovelta ovelle..minulla ei ollut sellaisia. Monta kilometriä joutui kävelemään pimeää polkua metsän ympäröimänä..ja vielä tietäen että siellä liikkui karhuja..joita tosin en pelännyt silloin, enkä pelkää edelleenkään..ainoastaan kunnioitan.

"Hirvistä ja poroista voisi sitten tehdä omat adressinsa: susiin niillä ei ole muuta korrelaatiota kuin että joku tarkoitushakuisesti haluaa vähätellä jotakin pahaa toisella pahalla: edelleen hirvien tai porojen radikaali poistaminen tai vähentäminen ei vaikuttaisi mitenkaan häirikkösusiin. Vertailu ontuu tässä pahan kerran."

Ihminen vertailee paljon asioita toisiinsa. On ihme että esim tämä Karvinen voi verrata susia raiskaajiin ja murhaajiin (jotka ovat huom! ihmisiä!) ja minä en voi verrata susia muihin eläimiin, jotka vieläpä tekevät tuhoa (esim taimikkotuhoja), hyökkäävät päälle, aiheuttavat paljon kolareita jne.
Kukaan ei muuten ole puhunut hirvien tai porojen poistamisesta mihinkään, paitsi sinä itse. Miksi haluaisin poistattaa susien luonnollista ravitoa kun kerran haluan että niillä olisi asiat kunnossa?

"Valehteluadressi? Hmm. Kertoo taas kerran paljon. Ota vielä hitler-kortti käyttöön (hitler/natsi-kortista väittelyssä voinet tarkistaa wikipediasta).
(eikä tartte myöskään loukkaantua, joskus tulee vastattua terävämmin asiattomiin kommenteihin...)"

En ymmärrä mistä kortista puhut..selitä tarkemmin..enkä minä loukkaannu yleensä paljon mistään, koska tällaisen aiheen keskusteluissa minä olen yleensä se joka saa p%¤"aa niskaansa haukkumanimillä sun muulla..joten tuo oli jo aika laimeaa..varsinkin kun en edes tiedä mistä puhut.