Sanokaa kyllä NATO:lle suomalaiset!

Iiro Wasen
Turku

/ #48 Savoselle

14.12.2008 21:50

"NATO-maat eivät ole kertaakaan historiansa aikana sotineet toisiaan vastaan."

Ei niin, mutta siitä ei ollutkaan kyse. NATO-maan yksi velvoite on auttaa toista NATO-maata sodan aikana. Jos katsotaan Suomen tilannetta muihin maihin, niin eihän tässä ole ketään tekemässäkään sotaa Suomen kanssa.

"1. Sotilaallinen uhka, joka tekee aseellisen uhkailun sekä aseellisen voiman käytön mahdottomaksi"

Mikä sotilaallinen uhka? Sitaatti, kiitos.

"2. Puolustusmateriaalin hinnan alentuminen ja sen sijoittaminen Suomelle sopiviin kohteisiin. Esimerkiksi lentokoneita ei Suomella tulevaisuudessa ole varaa ostaa"

Suomi tekee lähes kaikkia osia lentokoneisiin. Satun tietämään tämän koska olin kerran töissä yhtiössä jonka päätuotannosta oli ja on lentokoneiden osien teko.

"3. Liittyminen yhteiseurooppalaiseen puolustukseen. Lähes jokainen EU maa on myös NATO-maa."

EU jäsenyys on hyvin pieni syy liittyä NATO:on

"4. Osallistuminen tehokkaammin rauhanturvaamistoimintaan"

Rauhanturvaamistoimintaan? Onko USA:n sota Irakissa rauhanturvaamista? Viimeksi kun tarkistin, ei ollut.

"Minä en halua käyttää suoranaisesti Venäjää syynä NATO:oon liittymiselle. Niitä syitä kyllä löytyy sen ulkopuoleltakin, joten te NATO:n vastustajatkin voisitte keksiä jotain muuta kuin sen, että Venäjä suuttuu. Emme elä enää autonomian aikaa. Venäjä ei ole Suomen emämaa. Opetelkaa elämään nykyisyydessä."

Jos näin on, niin miksi sitten meidän pitäisi liittyä NATO:on?

"Katseleppa itse millä perusteilla NATO:a tässäkin keskustelussa vastustetaan. Pääasiassa sillä, että Venäjä suuttuu meille jos liitymme."

Ja eikö se ole hyvä syy taloudelliselta kannalta?

"Eli tehdään Suomesta samantien jonkun suuremman valtion vasalli vai? Kuulostaa todella lupaavalta."

Tai sitten pidetään Suomi itsenäisenä eikä liitytä mihinkään.

"Sinä voit kyllä pistää tulevaisuutemme evoluution varaan, mutta itse haluaisin silti luottaa jokseenkin realistisempaan maailmankuvaan."

Realistisempaan? HA! Näyttää kyllä enemmän siltä että realistisia argumentteja tulee kummaltakin osapuolelta.