Siuntion motocrosstoiminnan jatkamisen puolesta

melkein eläkkeellä

/ #22 faktat pielessä

03.10.2014 15:33

Kaivoin kunnan sivuilta tietoa tästä motocrossradan lopetus/siirto asiasta. Näin alkuun todettakoon että en ole harrastusta vastaan mutta tehtyjen kaavoituspäätösten ym perusteella olen sitä mieltä että radan toiminnan tulee loppua vihdoinkin nykyisessä paikassa.

Kunta on aloittanut mm palonummen pientaloalueen kaavoituksen vuonna 2003? ja siten tehnyt päätöksen muokata kuntakeskuksen lähialuetta asuinalueeksi. Jo tässä vaiheessa olisi sekä kunnan että harrastajien pitänyt aloittaa selvitys radan siirtämisestä jonkunajan kuluessa. Pöytäkirjoja kun selailee niin vuonna 2007 on metelistä valitettu ja asia viety Vaasan hallinto-oikeuteen, joka on velvoittanut kunnan vaatimaan toiminnan harrastamiselle asianmukaisen ympäristöluvan hakemista. Tässäkin vaiheessa asia on kunnan ja kerhon toimijden puolesta pyyhitty kintaalla, vasta kun 2010 palonummen 26 asukasta valitti metelistä ja siitä että kunta tontteja myydessään ei ollut kertonut radan olemassaolosta, kunta edellytti ympäristöluvan hakemista. Ilmeisesti kerho on teettänyt jonkun mittauksen mutta kunta ei koskaan myöntänyt asianmukaista ympäristölupaa, miksi näin jos kaikki oli ok?

Haagassa asuvan ystäväni tietojen mukaan hieman tämän jälkeen siuntion kunta aloitti palonummi2 alueen rakentamisen ja hakkasi lopun metsän palonummi1 asuinalueen ja motocrossradan välistä. Näinollen tehdyt melumittaukset eivät vastaa nykytilaa. Katsoin kaavakartasta myös näitä etäisyysasioita, ja palonummi 1 alueelle on tuo mainitsemasi 500m etäisyys rakennuksiin, mutta palonumm2 alueen lähimmät tontit ovat 200m etäisyydellä radasta. Tuskin kukaan ostaa tonttia vaikka olisi minkälainen meluvalli rakennettuna. Ja käydessäni kävelyllä tuolla uudella alueella, huomasin että sinne on jo rakennettu 4 tai 5 omakotitaloa. Onkohan kunta muistanut kertoa heille aikanaan radasta, tai ovatko he tehneet ostopäätöksen sen sen teknisen lautakunnan pöytäkirjaan kirjatun tiedon varassa, että kunta ei jatka vuokrasopimusta 31.10.2014 jälkeen...? Jolloin radan toiminta lakkaa.

En mitenkään halua arvostella harrastusta tai harrastajia, mutta olisiko krho voinut itse olla aktiivisempi löytämään uuden harrastuspaikan jo vuosiasitten kunkaikki tämä tuleva kaavoitus ym oli jo tiedossa?

Toivottavasti löydätte uuden harrastuspaikan, mutta mielestäni toiminnan tulee päättyä nykyisessä paikassa pöytökirjan tietojen mukaisesti 31.10.2014.