Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Sirpa Ikonen
Vantaa

/ #24

17.01.2007 12:17

Onko tosiaan susiviha vieläkin näin pinnalla meissä suomalaisissa. Itse olen sitä mieltä että susi on hieno eläin. Ei kait meillä ihmisillä muuten olisi näin paljoa koiria lemmikkeinä. Koirathan ovat susista alunperin kesyyntyneet (näin ainakin olen kuullut). Susi ja koirahan pystyvät jopa lisääntymään keskenään ja usein olen kuullut jopa tarinoita villikoirista jotka susien matkaan lähtevät. Minkäs verran esimerkiksi näistä susien tappamista koirista ovat kiimassa olevan naarassuden peräänlähteneitä pihakoiria jotka ovat saaneet turpiinsa joko naarassudelta tai toiselta kilpailevalta urokselta. Sudet esimerkiksi eivät välttämättä huoli laumaansa koiraa joka juoksentelee metsässä vapaana vaan luonnollisesti käyvät sen kimppuun. Joten hyvät maalla asuvat ihmiset, jos rakastatte kotieläimiänne pitäkää ne kiinni hihnoissa ja talviöinä sisällä. Metsästäkää vähemmän hirvi- ja peuraeläimiä niin jää sudelle enemmän luontaista ravintoa. Meillä ihmisillä kyllä ruokaa riittää kaupanhyllyilläkin.
Tuntuu niin älyttömältä vouhotukselta että esim 60 sutta suomen metsissä olisi muka liikaa mielestäni niitä mahtuisi tänne ainakin viisin kertainen määrä jopa ihan lajinsäilymisen kannalta.
Metsämiehet menkääpä itseenne minkä verran asiassa nyt on kysymys teidän metsästysvietistä; aina sama juttu jos karhuja tai susia on näkyvillä pitäisi kaikki heti tappaa. Kotkat kai jo ovat päässeet suurimmaksi osaksi tästä ihmisten vihasta, tosin niidenkin pesiä vielä tuhotaan:(
Ei ihmisillä ole oikeutta tuhota lajia tuolla tavalla sukupuuttoon tämä maailma metsineen peltoinee järvineen on myös petoeläimille tarkoitettu.