Kansanliike lankaverkon puolesta

paula saastamoinen
oulu

/ #29 Kuulohermon kasvaimen omaavana

08.01.2009 10:28

Itse olen (vielä) elävä esimerkki terveysvaikutteita saaneesta kännykänkäyttäjästä :)
Eli olen puhunut huimia määriä ja pitkiä puheluja - puhelin ja korva kuumana - varmaan 15 vuotta jo...
Tosin luonnollisesti sitten tuon oman akustikus neurinooma/vestibularis schwannooma kasvaimen jälkeen enempi handsfreehen on tullut puhuttua.
Tämä hyvänlaatuinen , mutta hankala kasvainhan on varsin todennäköisesti niiden 'sivuvaikutusten' listalla , joita kännykkäsäteily aiheuttaa TAI edesauttaa.
Ja ainakin 2-3 kertaa yleisempi puhelinkorvassa - jota en tosin enää voi puhelinkorvana käyttää, kun on nääs nykyään kuuro koko korva.

Ja ehkä osin henkilökohtaiset ominaisuudet - eli vaikkapa allergiat - vaikuttavat miten herkästi kelläkin käyttäjällä säteily vaikuttaa.
Ihan niinkuin tupakastakaan ei kaikille tule keuhkosyöpää :)

Uusimmissa puhelimissakinhan näyttä olevan - juuri itsekin saatu uusi känny - merkintöjä tyyliin - 'puhelinta tulee käyttää 2,2 cm etäisyydellä kehosta tai korvalla ' ...
Eli vastuusta voinevat puhelinvalmistajat vapautua sopivilla lauseilla tuotteen luovutuksen yhteydessä.

Joka tapauksessa - mielestäni lankaverkon säilyttäminen on tarpeen.
Muut ovatkin argumentoineet muitakin kuin terveys perusteita.
Ei Suomi kännykköjen kotimaana ole sen enempää turvassa tai haavoittumaton - ei terveydellisesti eikä muutenkaan.

Aika iso juttu on - että nyt sentään säteilyturvakeskus osittain myöntää asian.