Adressi Israelin tueksi!

Hyvinkää

/ #30

13.01.2009 01:16

Itseäni jäi hieman häiritsemään tuo Svartgårdin kommentti että Kangasniemi lainaa tietämättään moraaliarvoja uskonnolta. Itse ajattelen jotakuinkin samansuuntaisesti kuin Kangasniemi, mutta ei se tarkoita että lainaisin joltain uskonnolta moraalioppia.
Itse ajattelen asian niin, että kaikki uskonnot on perustettu siksi jotta ihmisille saisiin taottua tuota moraalia, olisi yhteinen väylä jolla jakaa oppia etiikasta ja moraalista. Toki pidän myös kristittyjen oppeja fiksuina, mikäs siinä jos ihminen niitä tarvitsee. Itselleni tosin koskaan ei moraalia ole opetettu uskonnon kautta, joten mielestäni sekin jo pelkästään todistaa sen, että Jumala ei ole moraalisesti "oikean" käytöksen tae. Minulle on ihan yksi lysti että keksivätkö uskontojen perustajat meille tutut moraaliopit vai ketkä, kaikissa uskonnoissahan ne joka tapauksessa ovat suht samoja, oltiin sitten missä päin maailmaa tahansa. Voin siis avoimesti myöntää puoltavani samoja jotakuinkin samaa moraalia uskovaisten kanssa, jos asia niin on (ja varmasti onkin) että uskontojen avulla ihmiset ovat oppineet "oikean" ja "väärän". Toki olen monen asian suhteen eri mieltä monien uskontojen kanssa mutta eiköhän me kaikki kuitenkin vastusteta ihmisten tappamista ja tahallista nöyryyttämistä jota israelilaiset tuntuvat kovasti harjoittavan. (Pyös palestiinalaiset jotta nyt ei tule turhaan ärsytettyä ketään.)
Mutta hei, hienoa jos te löydätte oikean ja väärän uskonnon avulla, itse kun en minkään sortin uskontoa tarvitse siihen että määritän omat eettiset ja moraaliset arvot ja normit joita noudatan ja joiden avulla tunnun pärjäävän ehkä hieman paremminkin kuin jotkut.

Otetaan vielä pieni loppukevennys. On aina niin mukavaa tentata teitä Kirjasta oppineita:
Eli kun kerran jumala on kaikkivoipa jne. niin voiko jumala luoda niin suuren kiven ettei sitä itsekään jaksa nostaa?

Vastausta odotellen ja Pakistanin puolta kannattaen

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…