Siviilipalvelus 6 kuukautta.

Markus Haapala
Kruunupyy

/ #43

17.01.2009 02:02

"Väkivalta on ihan positiivinen asia, jos tilanne sitä vaatii. Semmoinen tilanne on mm. maanpuolustus ulkoista vihollista vastaan. Tietenkin jos haluaa vaihtaa kansallisuuttaan..."

Olen sitä mieltä, ettei meillä olisi pienintäkään mahdollisuutta enää puolustautua, mikäli Venäjä yrittäisi hyökätä tänne (mikä nykyään on varsin naurettava ajatus). Olisimme joka tapauksessa osa Venäjää hyvin nopeasti. Talvisota on ollutta ja mennyttä, ja oli jo silloin erittäin täpärällä, ettemme olisi vieläkin osa itänaapuria. Nykyään aseteknologia on sen verran kehittynyttä, että ainoastaan joukkomäärät ovat tärkeitä, ja koska olemme hyvin paljon Venäjää pienempi maa (no shit?), lopputulos olisi nykyään ilmiselvä.

Ja meinaatko oikeasti, että ainoastaan armeijan käyneet olisivat kykeneviä maanpuolustukseen? Kapeakatseista, kenties? Raskaamman koneiston (tykit, lentokoneet) käyttämiseen, ehkäpä, mutta epäilenpä, että meillä on enemmän kyseisten laitteiden käyttäjiä kuin itse laitteita. Muille täysin turhaa.

Oli puhetta, että sivariin menisivät pelkästään laiskat. Tämän koen suurimmalta osalta paskapuheeksi. Joissakin tapauksissa tuo on tietysti tottakin, itse olisin ottanut sivarin mikäli se olisi yhtä lyhyt kuin armeija, myönnän, laiskuuttani (olen tosin asiassa enemmän poikkeus kuin sääntö, muilla on yleensä paremmat syyt). Nyt menenkin sitten armeijaan muiden, oikeasti asiasta kiinnostuneiden taakaksi, koska mielestäni siviilipalveluksen pituus on rangaistuksellinen minimi-asepalvelukseen verrattuna. Turhaa sekä minulle että muille. Mikäli haluan opetella tappamaan, rupean harrastamaan itsepuolustuslajia (omavalintaista) tai ammuntaa jollain radalla, omalla ajalla. Mieluiten sekä että, sillä kyseiset asiat olisi hyvä opetella, mutta ilman, että tarvitsee asua jossain hevon kuusessa vähintään puoli vuotta kuunnellen käskytystä jostain hemmetin sänkyjen mikrometrintarkasta petaamisesta ja ilman mahdollisuutta harrastaa mitään kiintoisaa iltaisin.

Olen pakollista asevelvollisuutta vastaan, sekä armeijaa että siviilipalvelusta. Miksi pistää porukkaa kahden surkean, opiskeluja/töitä viivästyttävän valinnan väliin, kun joitakuita ei todellakaan kiinnosta? Toisaalta, jo vaihtoehtojen tasavertaistaminenkin olisi askel parempaan, joten allekirjoitan.

Mikäli (tai pikemminkin 'kun') tämä kirjoitus saa kritiikkiä, toivoisin sen olevan asiallista. Voin heti ottaa yhden armeijakannattajien harhaluulon minusta pois; Ei, aatteeni eivät millään tavalla estä aseeseen tarttumista, eivätkä itsepuolustustilanteessa tappamistakaan.