ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #424 Mitäs sanotte tästä uudesta löydöstä?

17.01.2009 09:45

SISÄMINISTERIÖN MIELENKIINTOINEN EHDOTUS

Sisäministeriön sivuilta käy ilmi, että virkamiestyönä ollaan helpottamassa kansalaisuuden saamista.

Erityisesti seuraava lainaus sivulta on ajatuksia herättävä:

"Hankkeessa valmistellaan hallitusohjelman mukaisesti kansalaisuuslain muuttaminen kansalaisuuteen vaadittavan asumisajan lyhentämiseksi".

NYKYKÄYTÄNTÖÄ MAAHANMUUTTOVIRASTON JA ULKOASIAINMINISTERIÖN MUKAAN

Hakijan on tullut asua Suomessa luvallisesti joko kuusi vuotta yhtäjaksoisesti tai pätkissä yhteensä kahdeksan vuotta, joista kaksi viimeistä vuotta yhtäjaksoisesti.

Laissa on säädetty myös tietyille ryhmille (esim. Suomen kansalaisen puoliso, pakolaiset) yksilölliset poikkeamisedellytykset asumisaikaedellytyksestä, joita ei poikkeuksia tilastoitaessa ole otettu huomioon.

Kannattaa muuten käydä lukaisemassa molemmat sivustot kokonaisuudessaan. Niissä on mielenkiintoisia kriteerejä mm. kansalaisuutta hakevan nuhteettomuudesta ja kielitaitovaatimuksista sekä vaatimuksista järjestää toimeentulonsa (pitäisi kai olla toimeentulotukensa?).

Muutenkin vaatimukset ovat siinä ja siinä, että luisutaanko tahattoman komiikan puolelle vaiko ei.

Kysymys yksi: Miksi Suomen pitäisi lyhentää kansalaisuuden saamiseen tarvittavaa aikaa?

Kysymys kaksi: Ketä tämä oikeasti hyödyttää?

Kysymys kolme: Onko tämä jollain lailla välttämätöntä tai edes järkevää sisäisen turvallisuutemme kannalta?

Kysymys neljä: Liittyykö tämä enemmän työperäisen vai humanitäärisen maahanmuuttajan etuihin? Onko työnsä, veronsa ja muut asiansa hoitavalla työperäiselle muuttajalle oikeasti jotain merkitystä sillä, milloin hän kansalaisuuden saa? Jos on, muutetaan laki niin, että työperäinen maahanmuuttaja saa kansalaisuuden nykyistä huomattavasti lyhyemmällä ajalla. Vastaavasti humanitaarisen maahanmuuttajan tulee asua maassa huomattavasti nykyistä pitempään saadakseen kansalaisuus. Ylipäätään en ymmärrä, miksi pakolaisen pitäisi kansalaisuus saada. Eikö oletus lähtökohtaisesti ole se, että pakolainen palaa kotimaahansa heti, kun tilanne siellä rauhoittuu? Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?

Jotenkin minusta tuntuu, että taidan kohta avata toisen adressin.