Adressi Israelin tueksi!

Juhani Starczewski
Adressin tekijä

/ #85 Hamasin johtajat pitää saada Kansainväliseen tuomioistuimeen sotarikoksista

18.01.2009 11:16

Take a Penin johtajan Endre Mozeksen kirje YK:n pääsihteerille Ban Ki-Moonille:
Hamasin johtajat pitää saada Kansainväliseen tuomioistuimeen sotarikoksista

8.1.2009

Kunnioitettu YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon!

Me Take a Pen -järjestössä, joka kansainvälinen oikeudenmukaisen tiedotuksen puolesta kampanjoiva järjestö, vaadimme päättäviä toimia vakavassa sotarikosasiassa. Viime vuosina ja meneillään olevassa sotilaallisessa konfliktissa Gazaa hallitseva terrorijärjestö Hamas on suorittanut suuren määrän erilaisia tekoja, jotka kansainvälinen laki määrittelee sotarikoksiksi.

Se sodankäyntimuoto, jolla Hamas on rasittanut sekä Gazan väestöä että Israelia, on aiheuttanut paljon kärsimystä ja suuria tappioita ja vahinkoa sekä Israelin siviiliväestölle että koko Gazan alueelle. Hamas on ampunut 6300 rakettia Israelin siviilikohteisiin. Gazassa Hamas on säilönyt raketit ja muuta aseistusta pääasiassa siviilikohteisiin - asuntoihin, moskeijoihin ja kouluihin. Tuhansia raketteja ja granaatteja on ammuttu siviilikohteista, mikä on pakottanut Israelin vastamaan sotilaallisesti tavalla, joka välttämättä on johtanut siviiliväestön kärsimykseen ja omaisuusvahinkoihin.

Kansainvälisen lain mukaan siviilikohde, josta tulitetaan on legitiimi kohde. Vaikka siviilikohteesta ammuttaisiin silloin, kun ympärillä edelleen pidetään siviiliväestöä, se on yhä laillinen sotatoimien kohde, ja jos tulitukseen tuollaisesta kohteesta vastataan sotilaallisesti ja iskusta aiheutuu siviiliuhreja, vastuu on täysin ja yksinomaan sillä osapuolella, joka on pitänyt siviilit sotilaallisessa kohteessa. Tässä tapauksessa Hamas on täysin vastuussa sekä tarkoituksellisesta israelilaisten siviilien tulittamisesta että niistä siviiliuhreista, jotka se on aiheuttanut oman väestönsä keskuudessa käyttämällä heitä tulituksensa suojana.

Arvoisa Pääsihteeri! Me vaadimme, että Hamasin johto viedään viipymättä kansainväliseen oikeuteen syytettynä seuraavista sotarikoksista:

1) Rakettien ja granaatien ampumisesta tarkoituksellisesti siviilikohteisiin Israelissa
2) Rakettien ampumisesta sellaisista palestiinalaisista siviilikohteista kuten koulut, asuinalueet ja sairaalat tai niiden välittömästä läheisyydestä Aseiden ja ammusten varastoimisesta kouluihin, moskeijoihin, toimistoihin ja vastaaviin rakennuksiin.
3) Omien siviilien, erityisesti lasten, käyttämisestä ihmiskilpinä vieläpä usein kaikkein vaarallisimmissa kohteissa.
4) Edelleen siviilien saattamisesta uhan alaisiksi pukeutumalla siviilivaatteisiin: Israelin armeijan ja Hamasin taistelijoiden välisen sodan aikana Hamasin taistelijat, jotka alussa käyttivät univormuja, vaihtoivat siviilivaatteisiin tai Israelin armeijan univormuihin ja jatkoivat silti taistelua.
5) Hamasin taistelijoiden piiloutumisesta säännöllisesti potilaiden joukkoon sairaaloihin
6) Siitä, että kidnapatulle israelilaiselle Gilad Shalitille Hamas ei ole suonut aivan perustavanlaatuisiakaan sotavangin oikeuksia kuten hänen tilastaan tiedottamista vastapuolelle ja Kansainvälisen punaisen ristin edustajien pääsyä hänen luokseen. Israelissa nämä oikeudet on taattu jopa terrorismista tuomituille Hamasin jäsenille.
7) Lasten ja alaikäisten käyttämisestä järjestelmällisesti sotilaallisiin tehtäviin, sekä taisteluihin että aputehtäviin. Hamasin hallinto on myös kouluttanut ja aivopessyt lapset ja alaikäiset murhaavaan vihaan, haluun tappaa ja tappamisen tekniikoihin.
8) Gazan siviiliväestön auttamiseen tarkoitettuja avustusrahoja kavaltamisesta ja käyttämisestä sotatoimiin - aseistuksen, taisteluvälideiden ja sotilaallisten rakennelmien rakentamiseen ja varustautumiseen

Jos Hamasin johtoa ei onnistuta viemään Kansainväliseen tuomioistuimeen, siitä seuraa epäilemättä, että tällaiset sotarikokset tulevat yhä enenevässä määrin muuttumaan säännönmukaiseksi toiminnaksi ja että vastaavat humanitaariset katastrofit tulevat jatkumaan ja miljoonat sorron ja väkivallan uhrien määrä jäävät vaille YK:n puolustusta.

Arvoisa pääsihteeri, arvostaisimme erittäin paljon vastaustanne, jonka luvallanne tulisimme julkaisemaan tämän kirjeemme kanssa. Me tulemme seuraamaan Teidän toimintaanne asiassa suurella kunnioituksella, korkein odotuksin ja syvästi moraalisesti Teitä tukien.

Kunnioittavasti Teidän

Endre Y. Mozes
Take a Pen -järjestön puheenjohtaja

Suomen Take a Pen
suomi1@takeapen.org
http://www.takeapen.org/Takeapen/indexlang.asp?DBID=1&L NGID=16

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…