Kerrostalokompleksia vastaan -Ylöjärven puistomaisuuden säilyminen (Soppeenmäki, Urheilutalon ja kou

Aarre Lehtimäki

/ #6 lehmuskujein istutus

20.01.2009 12:01

Oli jouskus v50- / v60 lukujen vaihteessa kun lehmusrivit istutettiin, Vaasan- ja Kuruntien suuntiin. Olin niitä istuttamassa. Hepo-ojan Pauli meitä siinä istutusporukassa ohjaili. Olimme Ylöjärven Pallon nuoria talkoolaisia ja saimme hankittua istutusrahoilla Ypan ensimmäiset keltaiset veryttelyasut. Oli talkoissa Salmion Kalevikin, palokuntamies henkeen ja vereen. Kalevi katsoi hieman kieroon, jouduimme osan puista istuttamaan kahteen kertaan. Ypan talkootoiminta on käynnistynyt näillä lehmusistutuksilla. Kuruntien väliset lehmukset siirrettiin myöhemmin toiseen paikkaan, pois uuden koulutien alta.

Kirjoittaja on käynyt kaksi ensimmäistä vuotta kansakoulua Saurion lastenkodissa, sitten vanhaa koulua kirkolla, osan v.-52 talvea ja loput v.-52 valmistuvassa nykyisessä Yhtenäiskoulussa. Saurion lastenkodissa sijaitseva alaluokka, pedagoogi painotteinen, antoi eväät tähän elämään. Olen tällä hetkellä vielä työelämässä, ikä 66v, täällä Sandvik Tampereen tehtaalla työvälinesuunnittelijana.