ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #434 TALKOOHOMMIA MAAKUNTIIN

23.01.2009 11:32

Löysin Pirkanmaan liiton laatiman mielenkiintoisen suunnitelman, jossa aivan selvästi lukee, että maahanmuuttajat on tarkoitus sijoittaa maakuntiin ja maksattaa viulut kuntalaisilla samoin kuin siirtää ylipäätään kotouttamisen riskit kuntalaisille.

Olen varma, että vastaavat suunnitelmat myös muiden maakuntien osalta löytyy netistä, kunhan vain hieman googletatte.

Mielenkiintoinen tuo asiakirja on myös siksi, että siinä puhutaan jatkuvasti a) työperäisestä maahanmuutosta sekä b) työvoimapulasta. Kummatkaan eivät tällä hetkellä (todennäköisesti eivät koskaan) pidä paikkaansa. Tätä eivät ymmärrä vielä tällä hetkellä sen paremmin kuntalaiset kuin kunnanjohtajatkaan.

Etsikäähän oman maakuntanne osalta vastaavat suunnitelmat käsiinne. Kirjoittakaa asiasta seutukunnan lehtien yleisönosastoille. Soittakaa tutuille toimittajille mediaan. Kertokaa niistä ystävillenne, tuttavillenne, sukulaisillenne, työkavereille jne. Soittakaa kunnanjohtajalle ja kunnanvaltuutetuille. Myös lautakuntien jäseniä asia varmasti kiinnostaa jne.

Pirkanmaan maahanmuuttopoliittinen puiteohjelma. Pirkanmaan liiton julkaisu B 109. Tampere 2008 täällä: http://www.pirkanmaa.fi/fileadmin/pirkanmaa/pdf/maahanmuutto_netti.pdf

******

Tekemäni kooste olennaisesta tässä:

Pirkanmaan maakunnan kehityspoliittisen intressin keskiössä on osaavan työvoiman tarve, jota aiheuttaa väestön ikääntyminen ja suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle. Pirkanmaalla työvoiman kysynnän ennustetaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 22000 hengellä. Tätä työvoiman kysyntää ei Pirkanmaan liiton vuoden 2008 toimintasuunnitelman mukaan pystytä hoitamaan kansallisella muutolla. Siksi Pirkanmaalla varaudutaan lisääntyvään maahanmuuttoon, monikulttuuristen yhteisöjen kasvuun ja näiden vaatimiin palveluihin. Lisäksi Pirkanmaa houkuttelee ja juurruttaa ulkomaalaisia osaajia maakuntaan. Tässä onnistuminen edellyttää onnistumista maahanmuuttajien vastaanotossa ja siihen liittyvissä palveluissa. Lisäksi monikulttuurista yhteisöllisyyttä tulee kehittää sekä asenteita ulkomaalaisia kohtaan muokattava suopeammiksi. (2008, 3, 5)

Pirkanmaan liitto toteaa, että maassa olevan ulkomaisen työvoiman työttömyysaste on edelleen huomattavan paljon valtaväestön työttömyysastetta korkeampi. Tämän reservin käyttöönotto vaatii erityisiä toimenpiteitä. (2008, 5)

Toisaalta Pirkanmaan liitto pitää välttämättömänä edistää työperäistä maahanmuuttoa. Tavoitteeksi se asettaa työssä olevien maahanmuuttajataustaisten määrän kaksinkertaistamisen ohjelmakaudellaan 2007 – 2010. (2008, 5, 12)

Hallittua työperustaista maahanmuuttoa tavoitteleva Alueellinen työllisyysstrategia 2007 – 2011 nostaa tavoitteeksi saada työikäiset maahan muuttaneet ja muuttavat työikäiset työnantajien palvelukseen ja suomalaisen yhteiskunnan yhdenvertaisiksi jäseniksi. (2008, 6)

Pohdintojen pohjana on pääministeri Vanhasen II hallituksen maahanmuuttopolitiikka ja sen keskeiset tavoitteet: kehittää aktiivista, kokonaisvaltaista ja johdonmukaista politiikkaa, joka ottaa täysipainoisesti huomioon niin työvoiman tarpeen, maahanmuuttajien moninaiset lähtökohdat kuin kansainväliset velvoitteet. (2008, 6)

Osaavalla työvoimalla Pirkanmaan liitto tarkoittaa ammattitaitoista ja työelämän tarpeita vastaavasti koulutettua työvoimaa. (2008, 5)

Pirkanmaan liitto painottaa, että ulkomaista työvoimaa tarvitaan täydentämään suomalaista työvoimaa, ei korvaamaan sitä. (2008, 7)

Pirkanmaan liiton mukaan alueen kuntien on tunnistettava vastuunsa maahanmuuttajien kotouttamisen ja monikulttuurisuuden edellytysten luojina. Lisäksi alueen kuntien tulee totuttaa valtaväestö maahanmuuttajiin, ja näin estää syrjintää ja rasismia. Tähän pyritään suosimalla avointa julkista keskustelua, mikä osaltaan vähentää maahanmuuttajia kohtaan tunnettuja, ulkomaalaisten kohtaamista vaikeuttavia ennakkoluuloja. Kuntien ohella keskeinen rooli tässä yleisen mielipiteen muokkauksessa on medialla sekä tieteellisellä tutkimuksella, joiden yhteistyöllä poistetaan väärinkäsityksiä ja julkisuuteen tuodaan tietoa monikulttuurisuuden dynamisoivasta vaikutuksesta. Erityisesti median tehtävä on muuttaa valtaväestön asenteita suopeammaksi ulkomaalaisia kohtaan sekä syrjimättömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen. (2008, 9)

Työperäinen maahanmuutto on tärkeä osa maakunnan elinkeino-, alue- ja työvoimapolitiikkaa. Pirkanmaalla tavoitteeksi asetetaan jatkuva maahanmuutto. Siksi maakunnan kuntien tulee itse ottaa kantaa siihen, kuinka tärkeäksi ne näkevät työperäisen maahanmuuton edistämisen ja miten ne aikovat järjestää palvelunsa vastaamaan nykyisestä selkeästi kasvavan maahanmuuttajaväestön tarpeita. Olennaista on, että kuntien tulee kohdella maahanmuuttajia tavallisina kuntalaisina, ei erillisryhminä. (2008, 10, 11)