Pysäytetään Lex Nokia

Ahto Apajalahti

/ #7 Vastauksia

29.01.2009 01:45

"Itse aikoinaan 30 vuotta työelämässä vaikuttaneena, myös luottamuksellisia tietoja käsitelleenä, ymmärrän hyvin lain tarkoituksen.

Jos käytän työnantajan välineitä, en tietenkään voi tehdä niillä omia töitä."

Et tainnut lukea adressin tekstiä. Lex Nokia ei koske pelkästään työnantajan ja työntekijän välistä suhdetta, vaan kaikkia "yhteistötilaajia", eli kaikkia yhteisöjä jotka tarjoavat ihmisten käytettäväksi nettiyhteyden. Kyse voi olla siis, paitsi yrityksestä, myös esimerkiksi oppilaitoksesta, kirjastosta tai taloyhtiöstä. Lisäksi viestintäsalaisuus ja yksityisyys ovat yleisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia myös työntekijöille työpaikoilla. Henkilökohtaista viestintää ei voi työpaikalla täysin välttää.

"1. Jos työntekijä esim. jää lomalle tai sairastuu äkillisesti, niin onko nykylainsäädännöllä yrityksellä oikeus lukea työntekijän työsähköposteja tai ohjata niitä johonkin yleiseen osoitteeseen? Tälläinen toiminta on melko yleistä yrityksissä."

Nykylainsäädäntö mahdollistaa tämän, jos työntekijä antaa kirjallisesti siihen luvan etukäteen. Usein työpaikoilla työntekijälle annetaan allekirjoitettavaksi lomake, jossa annetaan suostumus sähköpostien katseluun tällaisissa tapauksissa. Lex Nokiaan tämä taas ei liity siinä mielessä, että se ei onneksi mahdollista viestin sisällön tutkimista, vaan ainoastaan otsikko- ja vastaanottajatietojen ja eräiden teknisten tietojen tutkimisen.

"2. Mikä on yrityksen vastuu jos joku yrityksen työntekijä siirtää yrityksen palvelimille laittomia ohjelmia tai viihdettä? Nykylainsäädännöllä yritys ei ilmeisesti saa valvoa kuka laitonta sisältöä on siirtänyt? Onko yritys korvausvelvollinen aina jos ei pysty osoittamaan kuka laitonta sisältöä on siirtänyt?"

Jos yritys epäilee joutuneensa rikoksen kohteeksi, se voi tehdä poliisille rikosilmoituksen. Poliisilla on sitten käytössään monenlaisia tutkintakeinoja, kuten pitääkin. Rikoksen uhri ei joudu korvaamaan rikoksesta aiheutunutta vahinkoa.

"3. Jos yrityksen verkko on tukossa niin onko yrityksellä oikeus selvittää mistä tukos johtuu? Saako yritys tutkia kuka työntekijä esim. käyttää vertaisverkkoja ja onko vertaisverkkoliikenne työhön liittyvää vai ei?"

Yhteisötilaajilla on jo nykyisen lain perusteella olemassa tietyt oikeudet selvittää verkon käyttöä eli silloin, kun on vaikkapa kysymys verkon käytettävyyden varmistamisesta tai vakavien tietoturvaloukkausten estämisestä. Jos yritys epäilee, että joku kuormittaa verkkoa tahallaan niin että sen käytettävyys heikkenee, yritys voi tehdä rikosilmoituksen poliisille (esim. tietoliikenteen häirintä).

"4. Tuleeko urkintalaki läpimennessään laillistamaan yrityksen toimintaa tilanteissa 1.-3.?"

Ei suoranaisesti. Laki kuitenkin laajentaa käytännössä kohdan 3. soveltamisalaa. Yritys (ja mikä tahansa yhteistötilaaja) voisi selvittää verkon käyttäjän teletunnistetietoja epäillessään verkon "ohjeiden vastaista käyttöä". Vertaisverkkojen käyttö saattaisi hyvinkin olla verkon käyttösäännöissä kiellettyä toimintaa.