Pysäytetään Lex Nokia

Vantaa

/ #15

03.02.2009 12:22

""2. Mikä on yrityksen vastuu jos joku yrityksen työntekijä siirtää yrityksen palvelimille laittomia ohjelmia tai viihdettä? Nykylainsäädännöllä yritys ei ilmeisesti saa valvoa kuka laitonta sisältöä on siirtänyt? Onko yritys korvausvelvollinen aina jos ei pysty osoittamaan kuka laitonta sisältöä on siirtänyt?"

Jos yritys epäilee joutuneensa rikoksen kohteeksi, se voi tehdä poliisille rikosilmoituksen. Poliisilla on sitten käytössään monenlaisia tutkintakeinoja, kuten pitääkin. Rikoksen uhri ei joudu korvaamaan rikoksesta aiheutunutta vahinkoa.

"3. Jos yrityksen verkko on tukossa niin onko yrityksellä oikeus selvittää mistä tukos johtuu? Saako yritys tutkia kuka työntekijä esim. käyttää vertaisverkkoja ja onko vertaisverkkoliikenne työhön liittyvää vai ei?"

Yhteisötilaajilla on jo nykyisen lain perusteella olemassa tietyt oikeudet selvittää verkon käyttöä eli silloin, kun on vaikkapa kysymys verkon käytettävyyden varmistamisesta tai vakavien tietoturvaloukkausten estämisestä. Jos yritys epäilee, että joku kuormittaa verkkoa tahallaan niin että sen käytettävyys heikkenee, yritys voi tehdä rikosilmoituksen poliisille (esim. tietoliikenteen häirintä)."

Yrityksen kannalta vaan on valitettavan hidasta ja hankalaa ottaa yhteyttä poliisiin mikäli verkkoliikenne jumittaa tai mikäli yrityksen palvelimilta löytyy laitonta materiaalia. Seuraava ongelma on että löytyykö poliisilta asiantuntemusta tai resursseja alkaa selvittämään em. ongelmia.

Itse pitäisin selkeimpänä ratkaisuna lainsäädäntöä jonka mukaan verkon omistaja saa valvoa verkkonsa liikennettä vapaasti. Jokainen voi tämän jälkeen valita itselleen verkko-operaattorin, joka sitoutuu toimitusehdoissaan kunnioittamaan asiakkaidensa yksityisyyttä asiakkaan toivomalla tavalla. Suomessa voi valita vapaasti paitsi verkko-operaattorinsa, myös työpaikkansa, sekä sen minkälaisiin kotiverkkoliittymän tai työverkkoliittymän käyttöehtoihin sitoutuu. Myös proxyn ja/tai salatun yhteyden käyttäminen on mahdollista.

Moni normaalikäyttäjä hyötyy siitä että verkkoja väärinkäyttävät tai kuormittavat tapaukset saadaan nopeasti kuriin ilman poliisin väliintuloa.