Vetoomus HSL:n hallitukselle ikäihmisten, lapsiperheiden, invalid

Helsinkiläinen

/ #8 Turvallisuus vai ilmaisuus vai lipun maksaja?

25.01.2015 22:37

Alunperin lastenrattaat ovat päässeet ilmaiseksi turvallisuussyistä, kun kuljettajalle piti mennä maksamaan ja jättää lapsi vaunuineen yksin. Tällöin olisi voinut tapahtua onnettomuus. Tuolloin ei tainnut edes  pyörätuolit päästä ilmaiseksi.  Nykyään on mahdollista ostaa arvo tai kausilippu ja leimata se niin metrossa kuin ratikassa keskikohdalla olevassa päätteessä. Kyse ei ole enää turvallisuudettomuudesta vaan ilmaismatkasta, joka on saavutettu etu, jonka maksava asiakas maksaa jatkuvasti kalliintuvassa lipun maksussa. Mietin miksi Helsingissä pitää kaikki olla ilmaista, kun ei se ole muuallakaan? Opiskelija saa alen, mutta maksaa matkansa. Miksi hän ei ole oikeutettu ilmaiskuljetukseen pienillä tuloillaan?

Eikö olisi kohtuullista, että jokainen maksaisi lipun (joka ei nousisi jatkuvasti) ja opiskelija, eläkeläinen, invalidi saisi pitää oikeuden -50% alennukseen, joka olisi kaikille sama iästä riippumatta. Nythän ei ole näin, mutta jos. Nythän kaikki opiskelijat ei ole edes oikeutettu alennuslippuun, koska kompastuvat erilaisiin säännöksiin. Samoin osa eläkeläisistä maksaa ihan normaalin lipun. Ainoa, joka ei pysty vastaamaan lipun ostosta, eli näyttämään lippua lukijalle itse ilman epävarmuutta, on sokea. Hänen on pyydettävä apua. Toisaalta miten huonosti liikkuva eläkeläinen, joka pelkää kaatuvansa ennen istumaan pääsyä ja leimatakkin pitäisi jo kertyneessä 40-60 km nykivässä vauhdissa?

Tulevaisuudessa meille on tulossa päätelaitteet kaikkialle, koska toimimme ilmeisesti kuten muuallakin maailmassa. Leimaamme sisääntullessa ja ulosmentäessä. Silloin viimestään ei ole lipun leimaus mahdotonta turvallisuussyistä.

On totta, että rahaa pitää saada, eikä sitä aina pidä ottaa vähäosaisilta mutta ymmärrän että kaikki ei voi aina olla ilmasta, sillä jostakin se otetaan.

Olisiko mahdollista puuttua pummeihin, juoppoihin ja muihin ilmaismatkustajiin. Samoin jatkuva roskaaminen ja ilkivalta maksaa. Jos tähän puututtaisiin kovalla kädellä kunnon rangaistuksin ja joukkoliikenne olisi suljettu kuten muuallakin, eikä avoin kuten nyt, voisi tulevaisuudessa olla mahdollista ns.ilmaiskuljetukset Helsinkiläisten etuisuuksina. Julkinen kalustokin olisi saatava ajantasalle, sekä maksettava työntekijöille kunnon palkkaa kuten taannoin heillä oli.