Pro Koulukatu

emeritus rakentaja ja pelaaja

/ #19 Koulukatu rahoiksi ja uudet puitteet Eteläpuistoon

26.01.2015 16:29

Monenmoisen liikunnan harrastuskäyttöön sopisi ympäri vuoden vanhan Speedway-radan alue, mikä Eteläpuiston säilyttävässä suunnitelmassa on varattu lähinnä kesäajan aktiivikäyttöön ja rakentamisvaihtoehdossa asunnoille. Speedway-radan alue on osin täyttömaata ja länteen päin rantaa täyttäen aluetta olisi vielä laajennettavissa.

Eteläpuiston kehittämisen tavoitteissa ei liikunta- ja vapaa-aikapalveluille ole annettu sijaa, vaikka noissa maisemissa luisteltiin ja pelattiin ensimmäiset jääkiekkopelit alkuun Pyhäjärven jäällä ja Palomäen uimalaitoksella ja sitten Eteläpuistossa kunnes sotien jälkeen Koulukatu vakiintui ykköskentäksi.

Koulukadun puitteet ovat elinkaarensa lopussa ja rumat. Kentän alue sopisi hyvin asunnoille ja samalla ruutukaavakortteli eheytyisi. Kentän rakennusmaan hinnalla saisi vallan mainiosti uudet puitteet Eteläpuistoon, jos niin halutaan ja samalla voitaisiin Palomäen uimalaitoksen palvelutkin palauttaa. Kesä- ja talvitoiminnat samalle alueelle rakentaen myös oheistilat ja huolto voidaan hoitaa keskitetysti.

Koulukatu oli vain parikymmentä vuotta jääkiekon ykköskenttä. Hakametsän jäähalli on sitä vastoin ollut kohta 50 vuotta tamperelaisen jääkiekon mekka ja viimeisimmät jo vuosien takaiset itäsivun laajennussuunnitelmat toteuttaen se palvelisi vielä pitkään.

Kiekkoilijan patsas tms. muistona Koulukadulla riittää, kun kentän maan hinnalla saadaan uudet puitteet Eteläpuistoon ja paljon muuta.