ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #518 POSTIA SISÄASIAINMINISTERIÖÖN

14.02.2009 11:38

Vastaanottaja: Sisäministeriön lainsäädäntöneuvos Tiina Sinkkonen

Hei!
Sanoit eilen MTV3: uutisissa näin: ”Ei ole myöskään mitenkään oletettavissa, että tämä (siis uusi ulkomaalaislaki) aiheuttaisi lisääntyviä turvapaikanhakijamääriä Suomessa”.

Asiassa on siis mielestäsi tapahtunut jonkinlainen väärinymmärrys meidän lakiesitystä vastustavien taholta.

Tässä lehdistötiedote, jonka olen laatinut koskien ulkomaalaislakiuudistusta. Koko kampanjointini painopiste on epämääräisessä ”humanitaarisessa suojelussa”. Tätä käsitettä ei tule missään tapauksessa lakiin hyväksyä.

Hallituksen esityksessä, kohta humanitaarinen suojelu (Yksityiskohtaiset perustelut 88a§) lukee näin (lihavoinnit minun):

"Ulkomaalaiselle myönnettäisiin oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella, kun hänen palaamisensa kotimaahan tai pysyvään asuinmaahan ei siellä vallitsevien levottomuuksien, huonon ihmisoikeus- tai turvallisuustilanteen, huonon humanitaarisen tilanteen tai vastaavien olosuhteiden vuoksi ole mahdollista”.

Minkä ihmeen ”vastaavien olosuhteiden”? Kaikkia kyseeseen tulevia tilanteita ei siis ole mahdollista määritellä etukäteen?

Eikö tämä mielestäsi tarkoita sitä, että Suomeen voi tuon humanitaarisen suojelun nimissä tulla periaatteessa kuka tahansa, joka ei ole tyytyväinen siihen maahan, missä kulloinkin sattuu oleskelemaan? Esimerkiksi Kreikassa, Ranskassa ja Ruotsissakin on ollut levottomuuksia. Ovatko ne humanitaarisen suojelun saamisen edellyttämiä ”vastaavia olosuhteita”?

Todennäköisesti ovat, sillä tuleehan turvapaikanhakijoiden enemmistö maahamme tällä hetkellä laivalla Ruotsista (Ajankohtainen kakkonen 27.1.2009). Tämäkin on varsin outoa, onhan olemassa ns. Dublinin sopimus, jota käsittääkseni sinäkin olet osaltasi ollut valmistelemassa asiantuntijana vuonna 1997.

Tutustu rauhassa tiedotteeseen ja erityisesti sen lopussa oleviin linkkeihin. Siellä on paljon mielenkiintoista faktaa.

Kertoisitko minulle sen jälkeen lyhyesti,
1. mitä minä ja 28395 allekirjoittajaa olemme ymmärtäneet väärin ja
2. miten asiat pitäisi mielestäsi ymmärtää ”oikein”.

Odotan saavani vastauksesi kohtuullisen ajan kuluessa (Hallintolaki 434/2003). Voit vastata minulle sähköpostitse. Olisin erittäin tyytyväinen, mikäli ehtisit vastaamaan kysymyksiini jo ennen tiistain Ajankohtaisen Kakkosen maahanmuuttoiltaa. Kysyn näet samoja kysymyksiä silloin paikalla olevalta Sisäasiainministeriön maahanmuuttojohtaja Mervi Virtaselta.

Tulen julkaisemaan vastauksesi kotisivuillani, mikäli se ei sisällä sellaisia kohtia, jotka Suomen laissa on nimenomaan määrätty salassa pidettäviksi. Tällaiset kohdat poistan vastauksestasi ennen sen julkaisemista.

Juha Mäki-Ketelä

Liitteenä oli siis se jo aiemmin julkaisemani lehdistötiedote