ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #548 EILISESTÄ AJANKOHTAISESTA KAKKOSESTA

18.02.2009 14:10

Kuten jo etukäteen rohkenin arvella, niin meininki oli hyvin tasapuolista kaikkia osallistujia kohtaan.

Tätä rohkenin arvella siksi, että kakkosen toimittajat kysyivät minulta etukäteen, olisinko halukas aloittamaan keskustelun. Sain heiltä kysymykset etukäteen, jotta voin valmistua vastaamaan jotain järkevää. Kysymykset olivat juuri ne, mistä oli sovittu. Muutenkin yhteistyö kakkosen ja lähetyksen toimittajien kanssa toimi erinomaisesti. Siitä heillä iso kiitos! Hienoa, että kakkosen ohjelmat eivät jäljittele sitä valitettavan kuuluisaa Prässiklubia.

Itse ohjelmasta. Väkeähän siellä oli kuin jalkapallo-ottelussa. Tämä tosiasia johti automaattisesti siihen, että kukin puhuja sai rajallisen määrän aikaa käyttöönsä. Itse olen hyvin tyytyväinen siihen aika- ja puheenvuoromäärään, jonka sain käyttööni.

Toinen puheenvuorojen myöntämistä ja käyttämistä säätelevä tekijä oli lähetyksen dramaturginen rakenne, joka ei kotiin katselijoille välity millään lailla. Tuollaista ohjelmaa ei siis tehdä mitenkään fiilispohjalta tyyliin ”jutellaan jotain kivaa” vaan ohjelma on aihe aiheelta ja minuutti minuutilta etukäteen suunniteltu. Tästä syystä esimerkiksi jo puheena olleisiin asioihin ei palata.

Näistä syistä paljon asioita jäi käsittelemättä. Tilastoja yms. ei esitellä ensinnäkin sen vuoksi, että studioon ei saanut viedä mitään materiaalia mukanaan. Jopa vesipullot ovat kiellettyjä. Itselläni tosin sellainen sai olla erityisluvalla, ettei mene ääni kokonaan (kiitos kyypakkaus).

Toisaalta olen sitä mieltä, että tuollaisten tilastojen näyttäminen 20 ihmisen keskusteluohjelmassa menee vähän Koulu-TV:n ja paasaamisen puolelle. Tosiasia kuitenkin on, että ne ihmiset, jotka eivät asiasta ole vielä mitään kuulleet, eivät parista käppyrästä ja tilastosta hetkahda. Niiden näyttäminen on nimenomaan median tehtävä.

Olen saanut vaihteeksi taas muutaman sata palautetta. 99 % niistä on ollut erittäin positiivista ja palkitsevaa. Myös hörhöosasto on taas heräilemään päin, mutta antaa niiden mekastaa, ei haittaa.

Osassa asiallista palautetta on kritisoitu sitä, että olin ”pelottavan näköinen”, ”hyökkäävä”, ”keskeytin”, ”puhuin päälle” jne.

Ensimmäinen pitää paikkansa: meikäläisellä kun on tämmöinen lärvi, niin olen pelottavan näköinen, halusin tai en.

”Hyökkäävyys” johtui siitä, että keskustelun luonne oli sellainen, että jos ei tilaa ota, ei sitä anneta. Toimittajat itse kehottivat niin menettelemään. Tämä sopi minulle hyvin, sillä en ole luonteeltani mikään ”ruotsalainen demokraatti”, jonka aika menee sen pohtimiseen, ettei kenenkään tule paha mieli. En myöskään lähtenyt kyseiseen ohjelmaan nöyristelemään, lässyttämään enkä pyytelemään anteeksi. Lähdin puhumaan asiaa ja tekemään asiaamme koko Suomen kansalle tunnetuksi. Mielestäni onnistuin tässä erittäin hyvin. Kotisivuni on 16 tunnin aikana ladattu noin 6200 kertaa, vaikka laskuri nyt sekoileekin.

Edustan itse ”äijä-osastoa”, joten tälle kohderyhmälle pyrin puhumaan. Saamani palautteen perusteella tavoitin tuon ryhmän 100 %:sti: merkittävä osa palautteesta on tullut ja koko ajan tulee miehiltä, jotka eivät meikkaa eivätkä käy manikyyrissä. Veikkaanpa, että jos olisin nyt jossain SAK:n vaaleissa ehdokkaana, saisin hitsarien, raksajätkien yms. äänet aika tyystin. Samaa linjaa aion jatkaa tämmöisissä ryhmäkeskusteluissa jatkossakin. Henkilöhaastattelut yms. on sitten eri juttu, silloin voin olla tuo ”leppoisa nallekarhu”.

Summa summarum: näen eilisen ohjelman varsin onnistuneena pelinavauksena asiallisessa maahanmuuttopoliittisessa keskustelussa. Kiitos siitä kuuluu sekä mahdollisuuden tarjonneelle YLE:lle, asiallisille toimittajille ja asiallisille keskustelijoille.

Erityisesti haluan vielä painottaa, että myös ”vastapuolen” käytös ja kommentointi oli mielestäni pääsääntöisesti hyvin asiallista ja perusteltua. Fiilis kuvaustilanteiden ulkopuolella oli suorastaan leppoisaa, eikä minkäänlaisia ”raja-aitoja” tms. näkynyt. Uskon, että valtaosa tilaisuudessa mukana olleista lähti kotimatkalle varsin mukavissa tunnelmissa ja koki osaltaan onnistuneensa tuossa keskustelussa. Eikä suotta.

Uskon vahvasti, että tällaisia asiallisia keskusteluohjelmia tulee jatkossa yhä enemmän. Niissä pääsemme sitten paneutumaan kaikki meitä puhuttaviin asioihin ja ongelmiin. Koitetaan siis olla kärsivällisiä ja ahnehtimatta liikaa kerralla. Nyt saatiin jo osa sanottua, hiljaa hyvä tulee!

Lisäksi ajattelin olla jatkossa yhteydessä pariin eilen mukana olleeseen maahanmuuttajaan ja ehdottaa heille vastaavanlaista ohjelmaa pienemmällä porukalla. Myös muuta yhteistyötä ajattelin heille ehdottaa. Asiamme on kuitenkin kaikkien suomalaisten etu.

Jatketaan eduskunnan prässäämistä!